Sunday, May 24, 2015

Cinta

Salam semua,

Harap semua kawan2 okay dan diberkati. Following the last posting in this blog macam2 luahan yang saya terima dan baca- some rasa sedih tak dapat berbakti sepenuhnya pada ibu bapa, some rasa tak cukup baik,menyesal dan sebagainya. Dont feel bad setiap orang ada limitation nya sendiri- especially  wanita yang dah berkahwin- nasib baik suami memahami- seperti ada yg berkongsi cerita sangat sedih perjalanannya-kalau nak dihuraikan memang panjang cerita- bila ada masa kita cerita lagi. Buat masa sekarang - keinsafan di sudut hati sudah cukup baik- semua orang ada cinta,berilah semampu boleh- percaya pada diri kita- kasih kita cukup untuk semua.Loves and hugs to all ladies here:)

There are so many incidents this week-my brother is going for a major operation tomorrow- hari sabtu melawat beliau di HKL, bawakkan dia rendang ayam- tengok dia tunduk makan berselera atas katil rasa sedih sangat- teringat arwah my father- he passed away when i was 16- belum pandai sangat masak2- tapi dia cakap my nescafe was very nice and i am holding to that memories-ibu bapa atau adik beradik cipta lah kenangan manis banyak2,kasihi lah antara satu sama lain- hidup ini cepat sahaja perginya- abang yang dulu sangat kacak, muda, bertenaga, menjaga kita- sekarang uzur di depan mata- macam tak percaya. Abang saya yang sulung telah meninggal dunia- sempat membelikan dia satu dua baju dulu, walaupun dia mampu dan berkerja tapi pemberian adik sangat besar maknanya bagi dia- rupanya dia asyik memakai baju yang saya beri bercerita pada rakan-rakannya' adik perempuan aku yang bongsu beli kan" sedihnya saya bila mendengar, terasa tak cukup dulu memberi dia apa2- masa kecil kita bergantung pada dia-kadang2 adik beradik ini kita selalu mengikut rasa, merajuk, dia buat tak tak sepatutnya, dia disayangi lebih,dia tak ikut berbakti, dia tak menjalankan tanggungjawab- masa umur masih mentah rasa itu selalu menghalang kasih sayang - tapi bila semakin matang,saya tak mahu hilang kasih sayang kerana kekurangan orang yang di kasihi- jika dia tak mampu dan kita boleh, biarlah kita yang buat, jika dia tak upaya dan kita ada kekuatan biarlah kita yang berkorban- berkorban itu perlu ikhlas supaya dapat membaja kasih sayang- jika berbuat sesuatu tapi merajuk jauh di sudut hati- cinta dan kasih sayang tidak akan ada- malah dendam dan marah boleh membara.Kalau hanya kita yang berkorban take it as kita terpilih- we are the chosen one- alangkah beruntung kita- hidup ini kan bukan hanya di dunia.

Penat mendengar coleteh saya kan- menulis saja saya jadi emotional- entahlah banyak kejadian disekeliling yang membuat saya banyal berfikir- today our IP solicitor Dato Bustamam passed away due to heart attack- tak sampai 2  minggu lepas baru bertemu beliau- banyaknya cerita dia- harapan dan yang berharap pada dia- tiada siapa dapat menduga bila dia akan di jemput pergi.

Doa yang banyak hari ini buat my brother, buat my niece Kak Ikin- she's going for a C section tomorrow- anak pertama yang telah lama di nanti.She is a special niece- sangat baik hatinya- always there for me- moga mudah semuanya buat dia.

I have some outdated photos to be shared here;)


Last two weeks story- I am blessed to have these two:) They will remind their papa to buy me flower:)


They bought mugs for Uwan and Heni.


Uwan might not see with her eyes but she can see with her heart:);)


Sharing the new pyjama yang i design utk dia orang- mintak orang jahit.


I love designing pyjamas for little girls- masa kecik dulu uwan selalu jahitkan my baju tidur.


I tempah banyak kain jenis jalur ni- pink, blue, purple- sampai dapat 5 pasang sorang- mic and match:)


Comfortable sebab kain cotton jenis sejuk.

Below are some of my favourite nooks and corners at my little home sweet home.


My practical spice racks at the wet kitchen.


The recycle bottle ikea yang dapat dari kenduri orang kahwin ni sangat useful- isi macam2 spice dan sangat handy bila nak masak capai ajer semua ada.


kari,masala tea, sup or kurma just stand here and get what you want:)


My little garden- rose2 yang dah tua berbunga kembali-merah menyala. Itu rumah si ekor2 bersimpul telah dirayapi pokok berbunga biru untuk nasi ulam.


Orchid liar di bubuh bunga palsu oleh heni.saya telah buang buah2 tipu yang tak elok di bekas sampah tapi di kutip heni dan di lekatkan di pokok orchid.


Kembang yang rajin berbunga.


The only food picture for this time- my curry noodle- sedap dan cepat- next time berkongsi resipi:)

…………..

9 comments:

Anonymous said...

Mata selalu berkaca-kaca bila baca cerita akak. Semoga Allah selalu memberikan Rahmat & Rahimnya untuk akak sekeluarga...

Chekgu Azrine said...

hai sis...
comel betul kembar tu berpijama...

Nastyna said...

Hahaha almost nak emo jugak bila akak bercerita pasal adik-beradik, yer la kita dulu kan selalu nak jeles2 nak tak puas hatiiii manjang.. tapi dah besar ni semua dah matang, gelak2 jer kalau ingatkan balik, especially bila both our parents left us in usia muda.

Suka tengok the twins, nampak selesa sangat baju tidur dorang, kalau la I pun pandai design and buat sendiri, alagnkah bestnya.

Kniedaz said...

salam sis,

saya suka tengok gambar2 yang sis post..nak menghias dapur seperti sis buat tapi masih tidak berkesempatan sebab saya jarang duduk di rumah sendiri, hujung minggu je balik selebihnya tinggal bersama MIL sebab dekat ngan tempat kerja dan sekolah anak2..insyaAllah bila ada kelapangan nak juga rajin menghias... ^_^

.: yUhAiSya :. said...

last picture...make my eyes blink2, haha. please share resepi kak, sedapnyaaa... ^_^

Unknown said...

Betol tu jangan asyik mencari kesempurnaan hingga kita holang nilai2 kasih sayang dalam diri, tiada insan yg sempurna melain kan Allah...inshaa Allah akan terapkan dalam diri dan keluarga....semoga your abang n kak ikin selamat dan sehat2 selalu...cantik baju tido tia mia :)

hazawahida said...

mata masuk 'habuk'

azleen said...

As Salam Zu, have not read your post for quite sometime. Your stories are great, thank you for sharing and your words are very comforting. My doa to your brother, may Allah ease his pain and give him the best of health, same goes to Uwan who is currently under your wonderful care, my hug and kisses to her. To you dear, may Allah bestows his barakah onto you and your family always, may Allah give you patience and strength, In Sha Allah - Azleen

Farra Da Smiley said...

tq for sharing pyjamas tu..boleh la try jahit hehe