Thursday, July 7, 2011

Kenangan Mengusik Jiwa dan Cinta.

Salammmm: Wahhh the title is really jiwang2:) Well tonite when i sit at my computer table i thought of writing something i don;t like and disagree:) but then so difficult to write something yang you tak suka without unsur "umpatan"..nanti dari nak berniat baik kita pun sama:) Jadi lebih baik saya bercerita benda yang mengembirakan hati saya..moga tempias bahagia tu dapat dirasa semua ya.Saya kalau nak puasa dan raya memang over excited,cakaplah apa saja..i don't care..to me, i love my ramadhan and my lebaran..memang di tunggu-tunggu kedatangannya.I love balik kampung..saya pun terapkan rasa cintakan kampung tu pada Tia Mia..walaupun both fortunate boleh travel sana sini but i want them to know their kampung..to me if you have kampung and your know your root..you are very lucky.So the entry tonite is my nostalgia ber raya di kampung lah;):)ha..haa too eraly kannnn:)


Ini permandangan dari halaman rumah uwan..rumah uwan kan atas bukit,sejuk,berangin..aduhhhh saya sangat rindukannnya..kalau saya pejam mata saya teringat masa kanak2 berlari di bawah ni..ada pokok limau,mangga,jagung,kacang tanah arwah abah saya tanam..dan ada anak air kecik mengalir,uwan tanam kangkung..cantik subur berbunga putih..bila saya cabut rumpun kacang tanah..sebungkal kacang tanah yang besar dan segar tercabut..sedapnya bila direbus manis rasanya..duduk di halaman dgn uwan makan jagung rebus dan kacang tanah sangat seronok..


Ini raya tahun lepas..inilah yang menjadi keseronokan kami,bayangkan rumah uwan tinggal sepanjang tahun,memanglah ada org yang kami upah bersihkan setiap bulan tapi bila nak balik raya still kena kerja keras,keluar duit banyak..tapi kami tak kisah,,penat di bulan puasa tak mengapa asal hati gembira.Tu abang saya yang nombor tiga...dia lah yang championing buat2 lemang ni semua..kalau nak dikutkan lebih senang upah atau beli dah siap..but kita nak generasi muda ada experience buat lemang ni..sebab rasanya mahal pengalaman ni..bukan  dapat di cari di kedai buku..perlu tenaga,kasih sayang yang cukup nak membuatnya. Di bulan puasa penghujung yang panas kita berdiang membuat lemang,rendang,merebus sup..tapi sangat berbaloi semua pun happy tak der yang marah:)


Gelak ketawa semua mengerat kasih sayang..bila dah petang sikit semua dah plan..nak beli air apa di pasar ramadhan sebab lauk,kueh semua dah ada di rumah..orang panas berdiang kan semuanya haus..ada yg mintak air tebu,air sirap,air tembilkai,air jagung,lee chee kang..ikutkan ajer lah..sampai ada yang simpan air dia satu jug khas utk dia saja..takut tak cukup..meriah and sangat kecoh..bila menjelang bukak puasa,dgn baju tidur baru,duduk bersantai di serambi uwan..dengan dentam dentum mercun menunggu azan dan melihat gelagat uwan mengemas rumah sangat terhibur hati..rasa nak peluk semua orang nak ucap terima kasih kerana memberi saya dan tiamia pengalaman sangat indah..tak terbalas dengan duit..


Sangat bertuah dua orang ni..dapat pengalaman beraya di kampung,bukan setakat balik pada malam raya dengan semua terhidang tapi sama2 mengemas,mengenali kampung,membuang rumput di halaman,menyapu daun kering,melihat pakcik mengatur pelita,menolong uwan menyusun lemang,membungkus tapai..turut serta dalam gelak ketawa sepupu2 mengosok baju raya..bergaya depan cermin dgn kasut dan selendang baru.Hmm masa saya kecik dulu saya tak ramai di rumah tak semeriah tiamia..tapi tak kurang bahagianya..uwan buat semua biskut dan cake sendiri.Masih ingat bila uwan buat butter cake dia tu..saya rasa itu lah yang paling sedap dalam dunia..warnanya yang cantik bau butternya yang wangi,lembut dan moist,bila dah masak banyak uwan keluarkan periuk besar untuk simpan semua cake di dalam.Yang seronoknya uwan buatkan saya satu cake kecik dan uwan sediakan icing dan cream untuk saya hias cake.Selalunya saya sapu cream keliling cake,saya tabur kelapa kering yang dah di warna hijau atasnya seolah-olah rumput,saya letak ceri dan gula icing berbentuk rose..saya rasa sangat cantik dan simpan dalam almari kaca,sepanjang malam saya menatapnya.Kemudian uwan akan butkan saya agar2 bentuk rabbit,selalunya warna putih tapi mata,kaki dan tangan uwan taruk merah,keliling rabbit uwan hiris halus2 agar2 berwarna hijau macam rabbit berdiri di atas rumput..saya sangat gembira masa tu..atas meja ada rabbit dan cake comel saya.


Ini signature dish tiap raya..saya nak tiamia membesar dapat menikmati hasil makanan keluarga,supaya lidahnya dapat rasa sedapnya masakan ibu dan ahli keluarga.Selalunya lepas subuh pakcik,papa dan abang din kepasar mencari tulang sup yang cantik,kita beli gear box atau tunjang,hampir seharian lah merebusnya..rahsia untuk sup yang sedap,manis dan segar masa merebus jangan di taruk rempah ratus,cukup dgn bawang merah putih,halia dan garam sedikit,rebus begitu ajer..bila daging dah tanggal dari tulang sebelum angkat baru lah boleh masuk rempah ratus yang dah di tumis wangi..rasanya sangat sedap kalau macam ni..buatkan sambal kicap berlimau..nikmatttttt:)


Masa saya kecik bila ke surau saya rasa lemang dan rendang uwan lah yg paling sedap..walaupun ada berpuluh hidangan yang di bawa suri rumah lain tapi saya tetap makan rendang dan lemang uwan..itu lah kekuatan masakan ibu..Alhamdulillah sekarang walaupun uwan dah tak kuat nak masak rendang tapi saya tahu nak buat rendang macam uwan tu dan tiamia masih berpeluang makan rendang uwan.


Pagi raya sangat meriah di rumah kampung uwan..saya sangat bersyukur,macam tak percaya saya dah ada anak dan dia orang jugak dapat balik ke kampung tempat tumpahnya darah saya..tempat yang saya sayang dan kenang;)


Kekuatan saya untuk terus berjuang menyanyangi kampung kerana masih ada "permaisuri" yang duduk di depan bertudung hitam ini lah.Walaun saya dah ada anak dan suami saya tak mau merasa hidup saya dah lengkang dan tak perlukan dia..saya mau dia jadi sebahagaian dari pelengkap hidup saya..kalau anak2 cahaya mata maka dia pulak cahaya hati saya.Kalau diikutkan saya tak mau umurnya bertambah,kulitnya menjadi kedut beribu,matanya semakin pudar dan ingatan pulak kabur..kalau boleh biarlah dia ibu saya yang dahulu,masih berdiri mebuat cake di dapur,menyanggul rambut dengan sekuntum bunga cina,saya nak bergantung hidup dengan nya,nak mengadu susah atau sedih padanya..tapi saya redha dengan pusingan hidup,bersyukur dengan masa dan peluang di beri Allah Sbt..saya berdoa biarlah lebih lama saya bersamanya..dialah tonggak kekuatan rumah kampung ini..dia lah yang menyatukan kami..Rasa syukur amat besar saya pada Pencipta..jika dulu ketika emak saya masih bersendirian di kampung hampir setiap petang nak buka puasa saya menangis melihat hidangan saya penuh semeja dan berfikir apa yang dimakanya di kampung,bila saya called dan dia jawab dihanya membuat satu kueh saja untuk berbuka tak tertelan saya makan di meja..tiap waktu sahur saya menelefon untuk mengejutkannya sahur,takut tak bangun atau apa2 yg berlaku padanya..jauh di KL pun saya dapat gambarkan setiap inci ruang bilik tempat dia tidur.Sekarang saya sangat senang hati,di bulan puasa saya saya boleh sama2 menghidang kueh di meja dengannya..moga Allah beri kami umur yang panjang,kesihatan dan rezki untuk menempuh puasa ini lagi bersama,dan kami dapat kembali kekampung mempupuk kasih dan sayang kami lagi.

Hmmm habislah episode nostalgia puasa dan raya saya,sekarang nak becerita sedikit pasal penjagaan muka,saya baru guna product SKII ni..dah meningkat umur ni kan badan,muka perlu lah di jaga..hampir bertahun-tahun lamanya saya tak pernah menggunakan 3 steps facial care i.e cleanser,toner& moisturister..kulit saya pun jadi sangat kering..bila ketawa line macam prunes pun keluar banyak..so saya rasa perlu buat SOS..finally saya pun pergi beli SKII ni..kononya bagus sangat kan...


Setalah menghabiskan duit yang hampir boleh membeli sebiji bag Gucci..saya pun bawak balik SKII ni..mula2 guna aduhhhh muka saya jadi pedih dan gatal2,hampir dua minggu lamanya kalau saya tak sabar dan mengenangkan duit yang melayang harus saya stop..tapi saya bertekad teruskan jugak..now dah okay..hasil pun dan nampak..saya rasa kulit saya lebih even tone nya..tak kira lah orang kata perasan ke apa..yang penting ada rasa perubahan.nya:):) among clinique,estee lauder yang saya guna dulu2,saya rasa ini yg terbaik..ataupun sebab dah bertahun kulit kehausan now being nourished mestilah rasa bezanya ya tak:):)


Ni gambar lepas cuci muka:):)Rasa malu lah nak meletak gambar di sini..tapi sebab malu tapi nak menunjuk jugak bak kata orang tu kan letak jugak..haaa..haaa..dulu bawah mata saya memang kering,gelap..now ado lah nampak cerah sikit..tapi tips dia sebenarnya bukan beli product yang mahal  yang penting,yang utama  consistency dalam menjaga kulit,kalau berterusan sejak awal buat step1,2,3 tu mestilah okay muka..kalau dah hampir 3 tahun muka tak beri moisturiser macam saya maka kena panggil SOS lah:):) sebabnya saya tak suka letak pelembab sebab lembab dan melekit lah..bertahun2 saya saya letak baby talcum..which is really bad for adult skin actually..buat jadi lagi kering..but before this saya pentingkan selesa lagi..tak suka muka melekit..SKII ni tak melekit..so far okay..jadi boleh lah mencuba kalau nak:):)

Itu ajer lah cerita malam ni..sambil berfikir mana pulak nak pergi weekend ni semua jalan tutup..dan esok pagi pulak husband mentioned 8.30 dia ada meeting..apa saya nak buat breakfast dan tapaukan dalam breakfast tiamia dan lunchpack papa..pagi tadi dah buat pasta with sup bebola daging..uwan tak der di rumah maklang..maybe mama buat sandwich telur ajer lah dan cucur bilis..sedap jugakkan:):)Nite,nite semua orang and salam.

12 comments:

Mommy Ummar said...

i pernah guna SKII dulu masa bersalary sendiri ;)
i rs mmg bagus kulit muka masa tu. cuma kn rajin lah cuci mencuci then sapu menyapu :)) inshaAllah nmpk kesannya..but now bila dh jd fulltime housewife ni byk lacking lah saya hehe
-mommy Ummar-

haiqal said...

Bila baca entry ini,saya rasa sebak.Rasa nak menangis,rasa nak putar masa.

Sejak nenek meninggal,berlaku sedikit masalah bila semua mahu rumah nenek.Akhirnya,pak cik dpaat rumah.Lebih sedih bila dia transform semua rumah itu kerumah baru which is nak jadikan rumah dia.Sedih bila kenangan lama puasa di rumah nenek ranap begitu sahaja.

kadang-kadang,bila raya tak tahu nak pergi rumah mana.Baliklah ke rumah mak cik.Rasanya lain.hurmmm,bertuah mama tia masih ada rumah keluarga yang penuh makna.:)

Salmi said...

salaam mamatiamia :-), alhamdulillah saya masih ada atuk dan makcik di kg, sedikit tanah pemberian atuk untuk cucu cicit dia bercucuk tanam, syukur anak2 juga dapat enjoy the moment panjat pokok manggis, petik pucuk labu dan buah labu dilereng bukit, masuk kolam sama2 tangkap ikan..petik cili kampung yang pedasnyer memang panas telinga..hehehe..

I dulu memang pernah beli SK11 tu, since ramai my fren cakap bagus, tapi bila I try, samalah ada effect pedih2 pastu muka I naik jerawat banyak..so I stop..and back to clinique sampai la sekarang..

Idida Aziz said...

hahha kejap jer masa berlalu kan...dh nak rayo balik....baju rayo lom abis carik lagi nih...bg kurung br jer htr tailor...tu pon tailor rumah jer bukan butik...last minit semua dh tolak...ok la tu dr tade lgsg...hehehe...kalu raya kg husband boring la kita...xguna baju cantik2 pon....hrp2 rayo kg den jo la...hhahaha...

SKII tu mmg bagus...sebagus reganya jugak...heheh..kita mampu beli sekali jer pehtu bila dh abis nk kene beli br terus malas sambung...hahahhaa...

annhuzi said...

memang bertuah tia mia, kampung yang mama tinggal dari kecik maseh ada buat tia mia pula alami. gambar2 saja dah menunjukkan keindahan kampung mama dan keseronokan beraya beramai2 di rumah uwan.

MamaTiaMia said...

salam semua...haa..haa semua orang suka raya dan kampung kann..i loikeeee:):)

mommy ummar- ye lah kalau sibuk mengajer byk benda and tak pergi office pulak selalunya kita relax ajer kan..tak pe moomy tetap berseri dan bercahya:)

salam perkenalan haiqal..sedih mendengarnya..itu yang banyak berlaku di kampung,berebut rumah:( tak apalah haiqal bina lah kemeriahan raya di mana saja..kalau ada semangat pasti boleh..daoa dari kami ya;)

hi salmi seronoknya dengar panjat pokok manggis,petik labu..terbayang2 saya..memang terbaik tu..best sangat..tu lah salmi lama gatal2 dan pedih tu..kena tahan saya hampir dua minggu then okay..ikut sesuai kulit lah kan..dulu saya memang guna clinique..bagus jugak:)

idida..memang botul..rayo kampung kito ajo yang boleh melaram..kampung dia org macam tak kisah ajo kan..walaupun lauk banyak kat kg husband tapi den nak jugak melaram kalau tak tak rasa rayo..hee,..hee:)

ann..alhamdulillah sangat happy dapat balik kampung..nothing can match the experience..so mahal..salam dari kami utk ann & family ya;)

Mamasya said...

Assalammualaikum Mamatia mia

Bestkan dpt beraya dikg...suasana kg yg menghijau...damai..anak2 beranak pakat gotong royong masak..borak ceria sambil buat kerja.itulah saat yg dinanti setiap thn.Citer mamatiamia beraya di kg ni membuatkan akak teringat kala raya...seronok sgt dpt peluang balik kg beraya dgn keluarga...adik beradik berhimpun.pakat ramai2 masak juadah raya.bila ke gerai ramadan mcm2 beli bawa balik.....mkn ramai2.sungguh seronok...sungguh manis utk dikenang.
tp thn ni akak beraya di perantauan lagi...hanya thn lepas sekali dpt beraya di kg.sebelum itu 3 thn berturut beraya di negara orang.

MamaTiaMia said...

walaikumsalam mamasya..memang seronok beraya di kampung kan..tapi di perantauan pulak satu pengalaman sangat berharga tu..satu hari nanti jadi kenangan manis jugak:) moga tahun ni lebih baik dan meriah beraya di perantauan buat mamasya dan keluarga.:)

Anonymous said...

assalam mama tiamia, semangatnya nak beraya! jeles jeles jeles... kite dah 4thn beraya diperantauan... hati nie teringin sgt nak beraya disamping ibu ayah, anak-anak pun tak pernah merasa meriahnya suasana hari raya... untung tiamia!
~julie~

MamaTiaMia said...

salam julie..ye lah mama tiamia sgt semangat kan..bagi semangat kat semua orang jugak:) tak apa lah julie..beraya di perantauan pun priceless experience,bukan semua yg fortunate ada peluang macam julie and anak2..nanti jadi kenangan amat manis:) salam.

Maya Marisa said...

Mamatiamia dear,

Best nyer ada kampung. I dah lama tak balik kampung. U Pilah dkt mana? KecikX2 dulu ada jugak i pegi Pilah ikut my aunt.
U masak sup - u buat cara tumis darat yea? Same here. I kalau buat sup pun, tak kisah ler ayam, daging or tulang, mmg buat tumis darat. When its boiling, i'll discard all the fats surfaced on the periuk. Also i tumbuk all the brg tumis. Jgb tak tau, dgn kayu manis yg gedabak tu i tumbuk dgn lesung batu...hahaha. Sup nie pun kalau takde sambal kicap, tak sah kelazatannya. Uish, cerita pasal food nie buat i lapar pulak...

Anonymous said...

mengalir air mata bila u bercerita tentang ibu........

i pun selalu dok ingat mcm tu n now tgh cari jalan mcmana i nak jaga ibu ayah pulak....

dulu,masa tgh membesar,mak asyik melawa dengan sanggul rapi even kat rumah,now tgk muka mak dah bnyk kedut2 di muka....

menangis baca entry ni....kak zue punya writing mmg i suka,comes from the heart...