Thursday, July 14, 2011

Puteri Mandi,Puteri Belum Mandi & Puteri Italy & Puteri ditinggal suami.

Salam Jumaat yang Barakah buat semua:) Mintak maaf sebelum cerita yang manis ada bebelan dulu:)Minggu yang panjang jugak buat saya..banyak perkara perlu di buat dan di selesaikan,pening jugak kepala menangani masalah manusia.Bukan berjawatan CEO ataupun Director tapi masih perlu menangani masalah staffs yang ada seramai 10 orang,all kind of attitude and thinking.Some people only look at themselves,so self centred it is always "me,me and me and how about me" ..that is not the way to go if you live in a society,sit down ,ponder and look at yourself in the mirror..if you are sincere,you will see the true picture and there's no need for other people to tell you.The most important be humble..itu di tuntut as you are only hamba..if you have that quality you will be more human.

No matter what problem or difficulties i faced at office,when i go back home i will it leave outside the gate,enter the house with bismillah..bila dapatan pelukan dan ciuman rahmat dari kedua puteri kesemua masalah pun lebur. So last nite i buat "Puteri Mandi" untuk uwan, kegemaran uwan di bulan puasa,tapi sebab lewat buat,dah uli tepung bulat2 kan tengok uwan dah masuk bilik pulak so simpan lah dulu dalam fridge pagi baru masak:)

Macam ni lah buat Puteri Mandi,bulat2 kan tepung pulut.


Dah tu penyek2 sikit kat atas dia.



Ini lah dia Puteri Mandi yang cantik jelita,manis di pandang apa tah lagi di makan.


"Puteri kembar belum mandi" pulak nak makan spaghetti olio with prawn..so buatkan jugak..your children suka local parsley tak? i love it very very much..but my twins can't really stand the smell and strong pungent of local parsley but they don't mind english parsley..but i biasakan jugak..so letak lah my lovely parsley banyak2.


Tadaaaa... Puteri Italy yang cantik jelita,menggiurkan bila di pandang apa tah lagi di makan;)


Dah habis masak..packkan untuk semua orang..papa pun dapat bekas "pink" jugak..don't forget to eat your lunch before friday prayer ya papa.


"Puteri sudah Mandi" beselera santap di atas kereta.


"I dont like the "big salad.. i only like the small only"..Mia referring to the parsley..dia tak suka yang potong kasar tu..yang kecik dia tak apa..ok next time mama will bear in mind okay!

Cerita untuk di kongsi minggu ni: Semalam lunch dgn kawan..dia bercerita kisah kawan dia yang menghadapi masalah rumah tangga,now dah duduk berasingan dgn suami..walaupun dia masih sayang dgn suami dan mengharapkan suami balik ke pangkuan tapi kawan2 keliling telah ada yang nampak si suami menggendong wanita lain. My friend and her other friends are in dilemma whether to tell the lady or not because it will have two impacts, she might do her best to win the husband back or she mengamuk, bergaduh besar dan terus bercerai. Tapi apa yang nak di kongsi di sini.menurut my friend,she thinks kesilapan besar the lady which she had been telling her since day one is; when they got married,the husband bawak adik perempuan dia yang tak bekerja untuk tinggal bersama,so adik suami ni lah yang usruskan seluruh rumah tangga dari memasak,mengemas, menjaga budak dan sebagainya.The lady ni happy sebab dia tak perlu risau,rumah sentiasa kemas,makan minum suami terjaga tapi bila dia told my friend,my friend said : you are stupid,do you know that through cooking,taking care of your husband,your kids they will have you in their hearts..if you allow your SIL to do everything your husband don't need you,he will not miss you because there is somebody who can cook,clean etc for him' And that is true enough...bila they bergaduh dan tinggal asing the husband tak miss the wife pun sebab he got his sister to cook and take care of him and once a while bila dia nak nafkah batin..he will go back to the wife and get it! I totally agree with my friend! Yes kita sebagai isteri patut dicintai dan di sayangi hanya kerana diri kita dan bukan kerana masakan,tenaga,duit atau sebagainya but whether you like it or not it plays an important role! Cooking is one of them..remember how we sayang and attached to our mum,semua mak masak sedap,apa yang di cakap betul,apa yang di jahit cantik..masalah apa pun kita tuju kat emak..kalau dia tak ada sehari,dua kacau bilau jadinya hidup kita dan kalau tak bernasib baik kehilangannya merana lah hidup menangisi kehilangannya. Begitu jugak suami..kalau kita tengok di awal perkahwinan dalam few months atau tahun pertama dia masih miss masakan emak dia,masih rasa masakan emak dia sedap..longing for it but after tak berenti masakan kita lidah di dah biasa,bila kita aturkan segalanya dia pun bergantung pada kita untuk terus mengatur hidup dia..dia biasa dgn cara kita susun baju,kemas rumah,waktu makan dan minum..dan kalau tak percaya cuma tengok kita tak ada sehari kacau bilau tak rumah.Bukan lah kita suruh di melupakan sleuruh hidup dia dgn keluarga dia ,tapi hubungan dia dgn keluarga memang dah kukuh terbina,itu hubungan darah yang takkan putus,hubungan baru dengan kita yang bukan sedarah tapi berdasarkan perasaan cinta yang perlu di jaga,perlu dipupuk untuk dapat "bonding" yang kalau tak lebih sama taraf dan akrabnya dgn pertalian sedarah.
Having said that,memang sangat susah menjaga perhubungan..ada yang akan berkata "semua telah saya buat tapi dia masih curang' ..itu pun memang berlaku,nasib kadang2..kalau kita baik dan dia masih curang maka dia bukan yang terbaik untuk kita.Doa sajalah yang dapat kita panjatkan.Moga Jumaat ini barkah buat semua,happy weekend.

11 comments:

Hanis Azla said...

love this entry so much.. 100% agree with u.. bila ada kebergantungan itu, selalunya suami jarang nak lupakan kita.. InsyaAllah..

cacah said...

thanks for the advice sis. though i am not yet married but i will try to learn to cook and will find time to always cook for my family when i have one. ;) sekarang bujang macam membazir je nak masak.. :(

love to read anything you write, cause all of them are sweet. thanks for sharing your happiness. i will always smile when i read your entries. ;)

May Allah will always bless you and your family...

Liasari said...

like this entry. org kata a way to a man's heart is through his stomach. but in my aunty's case, w/pun berkhidmat utk suami jaga tip top makan pun bertunggu kat sebelah tak berjaya juga to stop the husband from marrying another woman. itu dah faktor lain pulak i guess.

MamaTiaMia said...

hi hanis-insyallah kita berusaha lah kan;)

salam cacah..thanks sudi singgah, i doa you a good husband,happy life forever;)belajar is the first step..will be pro in no time..insyallah.

Lia sari dear-memang betul kalau dah nak jadi dijaga macam mana pun masih terjadi..ada hikmah utk segalanya yang pasti:)

FairyLilly said...

Salam MamaTiaMia,
Your entry today reminds me of my attitude that I often nagging and complaining about my dissatisfaction to certain people in my blog. Well, I should try not to do that anymore...Now, I realized that certain things that i pin-point to others are actually mirrored reflection of me for being self-centered...I should bare in mind that if I can't change others, I'm the one who should change :). By the way TQ for sharing that tips/advice of marriage..Insya allah, I'll keep that in my heart when the time comes of course...:)...

Anonymous said...

Salam Mamatiamia,

I hv been ur silent reader for quite sometime. Seronok baca ur entries. Nak bertanya, you parents in-law still around ker? Curious nak tau cos i realize u hardly mention abt them.

Rene

Salmi said...

salaam mamatiamia, sedih bila baca cerita friend of yours, and betullah apa yang kat newspaper tulis kadar perceraian adalah tinggi..memang as a wife tanggungjawab banyak atas bahu kita dan bila kita keje, tak mampu nak pikul semua tapi ada yang kita boleh sub-contract, dan ada yang tidak boleh. For instance yer, my husband cooking our daily meals, since dia memang minat..but I do cook at least once a week..ironed his cloth,..kalau weekend sometimes we cooked together...I keje sama tempat dgn my husband so most of the time memang we nie berdua ajer..tapi perasaan boring tu takde sbb I tak only anggap dia as my hus band tetapi as a good friend :-)..have a nice weekend :-)

4 Kay-E said...

Azu,
puteri mandi ni manis ke? Kuah santan? Rajin nye buat bulat kecik2. heheee... mesti sedap :)

hmmm... kisah rumahtangga mmg mcm2 hal sekarang. kena tengok both sides... apa2 pun, pengajaran & peringatan untuk kita semua.

Enjoy ur weekend :)

MamaTiaMia said...

salam Fairlily- memperbaiki diri selalu adalah yang terbaik and insyallah jejaka idaman sentiasa menunggu;)

Rene, saya ada berpuluh sedara dan anak sedara yang lain selain yang selalu saya cerita,saya ada abang dan anak2 sedara dan berpuluh cucu di luar KL yang saya tak pernah mention di sini..saya berhati-hati dlam menulis,pernah yang terluka dan tak suka sesuatu di sentuh di masa dulu,ini blog ingatan saya untuk tiamia,saya bercerita dan siapa suka mereka mendengar..saya tak mendedahkan seluruh family tree saya kepada orang...yang saya bercerita di sini adalah mereka yang boleh di cubit,boleh di usik,tak ambil hati,tak terluka..pada yang lain yang tak pernah saya sebut meraka tak pernah ambil hati,tak pernah pulak bertanya kepada saya kenapa saya tak bercerita tentang mereka..kita kenal each other,tahu hati budi...kakak saya sendiri pun pernah tak suka gambarnya nya publish,dan ada jugak family member yg meluahkan tak berapa suka dgn pendedahan apa2 pun..mendengar cerita memang seronok tapi apa di tulis tak boleh di padam,kadang2 perception org lain tentang issue yang kita tulis oleh itu saya punya pilihan apa yg saya nak tulis.

salmi,so lucky you hubbhy pandai masak ya..happy weekend to you.

Ita..happy weekend to you too and muarghh to 4es.

Nadiah said...

Zu...bila ada masa nanti share la resepi Olio you.I pernah buat tapi rasa mcm kurang sesuatu.

sitiebby said...

btul kak zue....ikatan suami isteri perlu djaga. suka baca blog kak zue...tgk gmbr food, mengancam jiwa....