Wednesday, August 10, 2011

Back to Kitchen!

Salam Ramadhan ke 11..Alhamdulillah,Alhamdulillah..terima kasih kepada semua doa dan yang bertanya khabar..we really appreciate..kami kirim doa pada semua ya:) Tak berkesempatan masak for a week..rindu my kitchen..beli di bazaar ikut nasib kadang sedap,kadang tak or to make it worst..basi.I was really scared to read about the 11 yrs old who died due to food poisoning from bazaar..memang dah sampai masa dia tapi still kena berhati-hati.So my task in the kitchen not really hard, i have pound chili,tumeric,garlic,onion,ginger including lemongrasss and lengkuas inside my fridge..within a short time can prepare 4 or 5 dishes smoothly:)

Hati pun sangat berbunga-bunga bila tengok anak2 meloncat keliling meja tengok makanan terhidang,syukur tak terhingga tengok uwan ada bersama-sama.Petang permandangan yang indah buat saya..melangkah keluar dari kereta hilang rasa penat..tengok emak duduk di bangku sedang menengok rabbit..anak2 menjerit mintak itu ini...itu lah kemeriahan sebenarnya;) Walaupun rumah tak ada yang berganti,langsir,cushion semua yang lama,baju pun belum berbeli..tapi hati gembira dengan apa yang ada di mata..nanti ada masa cari lah sikit2 barang untuk Tia,Mia,uwan dan yang lain2.Janji dgn Tia Mia hari tu nak buat biskut raya sendiri..insyallah kalau ada masa boleh lah buat yang simple2 nanti..saja nak bagi dia seronok..kalau saya ada memori indah masa kecik dengan my emak di kampung,dia orang pun biarlah ada kenangan indah jugak.

Petang semalam ini lah yang saya sediakan;


Gulai ikan merah dengan mangga muda,parents in law datang hari tu banyak bawak mangga muda,so semalam gulai sangat sedap rasanya:) Tembikai tak boleh tak ada,tahun ni saya sangat suka tembikai satu pinggan tu boleh makan sorang saja:)


Ini antara kegemaran bulan puasa,suami pun suka,goreng sotong berkunyit dengan coriander..senang ajer saya tumis kunyit,bawang putih,merah,sedikit halia,serai dan lada hitam..bau sangat wangi..dah masak tabur coriander yang di cincang halus kat atas..kena nasi panas sangat sedap.


Ini satu lagi my favourite goreng kambas or setengah orang panggil peria..campur ikan bilis dan cili kering potong,sangat membuka selera saya...hee..hee semua buka selera saya ya:)


Pemanis semalam adalah cendol dan bubur kacang merah..favourite husband ni..tak berehenti dia menghirup;)


Semua telah siap terhidang yang puasa dan tak puasa ada di luar menghabiskan masa menunggu beduk dengan bermacam activity:)

picture courtesy of google.

Cadangannya nak buat kueh siput ni dengan Tiamia..dah beli pun tuang kueh siput ni kat kuala pilah hari tu..masa saya kecik suka tolong my emak buat kueh ni..senang ajer..di lenyet kat tuang tu bergulung ia turun macam siput:)

picture courtesy of google.

Tia Mia suka sangat dengan semperit..kalau beli sebalang boleh habis..jadi nak buat jugaklah rasanya..hee..hee..banyak cadangan ni moga berjaya membuatnya.

picture courtesy of google.

Ini satu lagi kueh yang saya rasa tia mia mesti suka..agar2 kering..kalau cuaca elok boleh lah buat ni..tapi mendung ajer beberapa hari ni..masa saya kecik dulu bila dah siap potong dan jemur kejap2 saya pergi jenguk..tak sabar2 nak tengok gula dia keluar:)



Hmmm malam ni pulak terasa nak makan dua benda..tu lah tengah mempertimbangkan nak buat laksa lemak or johor..saya suka keduanya tapi bila beli langsung tak puas hati..so petang ni nak buat sendiri..tu gambar lama saya buat du lu..ishhhh taruk ulam banyak2 sangat sedap lah;)


Letak pulak limau nipis..saya rasa saya punya lagi sedap dari negeri kelantan punya lah..haa..haaa orang kelantan jangan marah..husband saya kelantanese dia makan tak kurang 4 pinggan mesti sedap kan :);):) tapi tia mia tak suka ni kalau saya buat laksa johor mesti laju sebab dari spaghetti..so tengoklah apa bahan yang di beli petang nanti..So pada semua selamat berbuka puasa ya.

5 comments:

Nadiah said...

Plan nak buat mee curry tapi my husband tu mesti nak nasi setiap hari.Mengalah orang melayu saja husband I tu.

MamaTiaMia said...

he..hee baguslah tu senang sediakan Nadiah..husband you orang mana? i rasa nak makan laksa johor pulak ni..kerisek pulak lupa beli nak taruk dalam kuah:(

Drama Mama said...

i tolong SIL buat kuih siput on weekends. seronok! first time buat!

MamaTiaMia said...

drama mama..i nak buat esok ni:)

nurulafida said...

zu sorry i ketinggalan keretapi...he3x. nak tanya u pound bawang/halia/serai semua tu u buat sekaliarung or u pound asing?