Sunday, May 4, 2014

Harmonizing The Soul.

Salam:)

If baking/cooking can release stress, you can see my stress level from  this entry! :);) I cooked/baked a lot this week- macam2 lah this week nak di selesaikan and one of it : to finish my Power Point presentation for a 3 days briefing starting tomorrow until wednesday-  Moga di permudahkan, presentation dah pun siap- I took a day off on Friday, so i dapat cuti 4 hari lah:) Looking at life, the speed, people that need us- beruntung lah para wanita2 yang dapat menjaga anak2,ibubapa sepenuh masa- sekiranya kita di pilih ada peluang itu, balaslah blessing Allah Swt itu dengan memberi masa dan kasih sayang kita kepada yang berhak.


Bila penat2 ni,selalunya rindu ajer kampung, masa manis, masa berlari keliling rumah dulu, masa emak menjaga kita- masa bila balik sekolah bau masakan emak memenuhi ruang dapur:):) sudah berlalu tak kan kembali- cuma yang boleh memberi kasih kepada yang berhak dan mengukir ingatan untuk yang baru memulakan hidup.


When i am tired i will spend some time in my little garden- melihat 'blessing' yang kadang2 terlupa, yang kadang2 tidak di nikmati.


Dua orang ni samalah macam kita kecik dulu- tiada yang mengusarkan buat mereka- setiap hari kita boleh memilih apa kenangan yang patut tinggal dalam ingatan mereka.


Kenangan bersama ibu itu sangat terindah- teringat memeluk pinggang nya semasa kecik- ketika itu perasan itu sangat selamat- dunia itu tiada yang susah.


Sudah lama jugak tak membelek laman- kadang2 terkejar-kejar segalanya.




Rainy season is here- one of the greatest gift from Allah Swt- jika tiada air 1/2 hari pun tak dapat nak menangani nya.


Happy my sireh dah hidup:)


Pokok puding yang di bawak dari kampung dulu pun dah bertunas.


Yang nampak kaki tu lah yang bertanggungjawab melakar kenangan buat saya semasa kecik dulu- dipilihnya yang manis2 buat saya, jiwa saya, masak lemak cilipadi saya, cake saya, kegemaran berkemas saya, minat berkebun saya semuanya dari dia- macam mana lah nak membalasnya.



Dah lama terasa nak makan sambal ala ayam penyet- i made it last week- very easy- my version ada belacan- just goring belacan dengan sedikit minyak hingga wangi, masukkan cili ( merah hidup dan cilipadi- but i habis semua tu so guna cili kering yang di rebus ajer), bawang merah dan tomato- jgn masak sangat.


Angkat dan tumbuk- sangat sedappp tak terkata- boleh makan dengan nasi panas dan timun saja.


But i made Grilled Ikan bawal cermin in daun kunyit:)


Malam berjaga menyiapkan presentation- dah lama tak buat kerja ni, lepas MBA dulu langsung tak nak pandang apa2 dah :)


I was fasting on 1st Rejab- the feeling was like Ramadhan- so made myself puding jagung:)


And for lauk bukak puasa, ini saja yang di inginkan


And sambal sotong is so nice to go with lemak fucuk,suun and tahu lembut.


Friday- i went to City Bakers- bestlah sini- semua barang pun murah lagi dari ICCA tu:) Harmonizing my soul here.



Angkut barang2 sebakul dari City Bakers- and i cuba tepung pre mixed untuk chocolate moist cake dia- since the cashier cakap memang sedap- yup it's good - sesekali tak payan buat cake from scratch rasa sangat senang:);) So yang bertanya recipe- ini saya tak buat from scratch - hanya tambah melted butter, milk and egg saja. 


The pre mixed cake is quite handy- especially bila tiba2 you nak kena buat cake esok anak nak bawak sekolah or to make your girls happy balik sekolah ada cake dalam masa less than 1 hr:):)


There dah di makan oleh Tia Mia:):)


I bought pizza flour from the shop too:) So petang buat lah pizza, ada yang mintak recipe dough ni- buatnya sedikit leceh tapi berbaloi sebab memang sedap doughnya- ini  first time i pakai KA using the dough beater, kalau tak selama ni pakai lengan her- boleh lupa KA ada dough beater:):)


Recipe ni banyak sangat kena rehatkan- cara buatnya, campur tepung dengan air ikut sukatan di packet,  instant yeast rendam dengan air suam, dah tu masuk semua dalam mixer dan beat at medium speed- pukul 20 mins- rehatkan 20 mins- dah tu keluarkan dan leperkan masuk dalam pizza pan, rehat kan lagi 20 mins, cucuk dgn fork, bakar 10 mins hingga masak sikit, keluarkan dan bubuh toppings)


i put mince meat yang i masak dengan bolognese sauce, onion and tomato.


And lots of cheddar cheese, cuma mozarella jer tak ada.


Mozarella tak ada pun meleleh-leleh jugak cheese nya.


So far this is the best recipe for pizza dough:):) kalau dah kejap habis di makan, apa lagi nak di kata:)


Saturday- i spent some more time in my garden.


Sharing the tips untuk bagi anak2 makan apple banyak- jgn hanya letak di fridge atau di dapur, kalau kita ada activity di luar bawak lah sebekas, dan kat tempat dia buat kerja sekolah pun letakkan, confirm cepat habisnya- kalau tak kadang2 kecut di dapur atau lupa di fridge.


Saturday i made simple lunch- satu lauk, satu nasik, ini pun i guna paste hainanese chicken rice dalam botol- boleh tahan sedapnya.


The chicken is soft and tasty- tak payah taruk apa2 dah hanya tabur bawang goreng dan daun ketumbar saja.


Evening- i baked again! ha ha jiwa kacau betul ni:)


This is another pre mixed flour from City Baker- Poppy seed orange muffins- memang sedap:);) very moist and rich.


Petang yang hujan- sedap uwan menghirup mee soup di dapur dgn berselimut;) Moga saya diberkati untuk berbuat yang terbaik kepada orang yang sangat istimewa ini- jika dia tak memberi kenangan, tiada hari2 saya sekarang.




Tips untuk membuat mee soup dengan kadar terpantas- kalau masak chicken rice , buatlah soup lebih2 sikit- petang bila suami terjelir2 balik golf and emak pun nampak lapar, kita pun cakap ' 5 mins mee soup siap!" just kedapur, ceduk soup dalam periuk kecik,leraikan daging ayam, campak mee, letak sayur apa yang suka..dan hidangkan;):)


Salah sorang kesayangan bangun dari evening napping dan terus makan muffin:) 


And nak cerita pasal melakar ingatan dan kenangan- kalau dulu saya duduk di dapur melihat my emak memasak dengan penuh kasih sayang, tiada buku di tulis kan tapi kesedapan hidangan ibu tu memahat kenangan dan kita pun secara automatic dapat mewarisi nya- tapi anak2 sekarang- Yezza YouTube lah segalanya- now si Tia and Mia ini lah kerja- segala apa yang they teringin nak makan/buat they carik dalam YouTube tunjuk kat the mama- suruh buat:) 


Ini hasil Tia Mia 'mengajar" mama melalui YouTube- membuat rainbow meringue:)


Demi anak buatlah petang tadi- walaupun bahan tak banyak cuma egg white, cream of tartar and castor sugar, tapi leceh lah nak memasukkan dalam piping bag bagai- dah tu lamalah nak membakar, naik biar sejuk bagai.


Dua orang tu tukang bacakan recipe:)


I bakar sampai perang sikit- 


cute kan- to me it looks like Aladdin's Palace;)


memang sedap meringue makan baru buat ni- habis sedulang di kerja kan Tia Mia- sangat crunchy;):)


Hilang lah penat bila dua2 ni happy tak terkata- " Mama you can do exactly like the YouTube, you are so smart mama! We love you!" Haaa ko panjang pujian ada makna tuuuuu:):)

Okay lah nak tidur- may we have a good monday tomorrow:)

Pada yang bertanya my email, nak tanya sesuatu- macam yang saya cakap dulu- just leave your email address in my comment box, in sha Allah i ll contact you.

Bye.


24 comments:

Unknown said...

salam kak...fira sgt sayu bila tgk semau gambar gambar dan cerita akak...tq kak ...share byk2 ya..

Izaidin Misdi said...

Blog Pn. mmg menjadi sumber inspirasi. Membacanya & menghayatinya lebih teruja daripada mendengar sekian byk ceramah motivasi.

luvelymummy said...

salam, kak
makk aii sedapnyeee lauk, ikan bakar, cake bagai, perrrghh..
sedap... <3
meleleh air liur sy kak.. heheheh

luvelymummy said...

salam, kak
makk aii sedapnyeee lauk, ikan bakar, cake bagai, perrrghh..
sedap... <3
meleleh air liur sy kak.. heheheh

~ Z a N n A ~ said...

Akak..kalau saya jiran confirm kecik ati..sebab bau masakan macam2 dari dapur akak..fuhhhh pitam hahaha
kim salam peluk cium untuk uwan + tia + mia

Mak lagenda said...

Slm kak zu...u story always beri sy keseronokkan, kesedaran dan positif dlm melihat sesuatu dlm kehidupan seharian.

Im admiring ur sikap kak zu..selalu positif dan bersyukur. Selalu menenangkan jiwa2 yg masuk ke blog ini dan membaca cerita2 akk *wlupun nmpk kestressan kak zu yg diukur dr lauk pauk dan kek2 tu semua* but still....kisah2 yg akak ceritakan selalu positif.

Thanks kak zu! Semoga Uwan akan diberi kesihatan yg sentiasa baik dan sy dpt mencontohi sikap kak zu!

:)

Ila said...

Salam Kak Zu...wah kak zu sangat rajin...kecur air liur...puasa pulak hari ini teman anak dara first time ganti puasa...9 hari tak berganti satu pun lagi..OMG kan..risau maknya...pls contact me at roslalazim@yahoo.com...tq kak zu...jiwa saya tgh kacau gak ni...nak cake satu...

Deqna said...

"Moga saya diberkati untuk berbuat yang terbaik kepada orang yang sangat istimewa ini- jika dia tak memberi kenangan, tiada hari2 saya sekarang"

saya suka sangat dengan ayat2 akak di atas.

Semoga akak terus diberikan kesihatan yg baik utk teruk berbakti dan membuat yg terbaik utk mereka2 yg akak sayangi.

Saya suka sgt baca entri2 akak kerana memberikan saya satu sumber inspirasi..saya juga seperti akak ingin melakukan yg terbaik buat mereka2 yg disayangi :) especially to my mother..

Unknown said...

Salam sis..city baker kat mana?

Unknown said...

Salam Sis..City Baker kat mana

Maryam Izza said...

Hi Kak Zuraida ! moga sihat hendaknya, sy suka tgk layanan akk pd uwan, moga Allah merahmati akk .. akceli ada perkara sy nak tnya pd akk, jika tak mengganggu akk, ini email sy ejapurple@gmail.com
Kirim cium buat si kembar yg comel n ceria selalu

Unknown said...

baru first time singgah sini dah terpaut. hehehe
city bakers tu kat mana kak??

Unknown said...

moga kehidupan akak dipermudahkan dan diberkati Allah..

Myalycia said...

Salam kenal Mama Tia Mia.. 1st time Alycia masuk blog ni dr blog The Kasihs.. i like ;)

ummi said...

Most bread recipes (pizza included i guess?) call for 2 times proofing / resting. As I age on, baking, cooking give more satisfaction these days.

Your garden, masyaAllah.. eye soothing sangat. Rumah saya bahagian porch dah ditile kan.. cuma boleh letak potted plants. tu pun sikit je coz nak letak keta lagi kan hehe.

And kagum on how you treat and jaga Uwan. Such inspiration.

ciknadrahismail said...

salam sis,
First time visit ur blog and terus follow n masukkan link ur blog dlm blog sy supaya tak miss ur story:)

U're such inspiration mother and daughter :)

May Allah bless u n family.

Terliur tgk makanan yg sedap2:)

sweetlily said...

salam kak. always be your silent reader sblm ni.sgt suka blog akak n mesti nak baca every day.even dah baca pun nk baca lg.xboring. i love your positivity toward life.when i feel stress, mesti baca blog u n rasa lega. keep blogging ya kak.your blog motivates me to be always positive towards life.

Eray Majid said...

first time here & betul kata k filla, masuk sini rasa tenang dan nyaman sangat :D

Tiha Azmi said...

Nak meringue tuuuuuu !! Gonna make it it this weekend..terliur !! T.T

aIEn said...

cantik garden akak....

1st time singgah sini.. Salam singgah & Salam perkenalan =)

syalinda johari said...

bestnyaaa...semuanya tengok amat menyelerakan...hehehee

sudipVSsenduk said...

kenyang masuk blog ni..

shirleychong said...

i really admire u k.zu

Nastyna said...

jamu mata jamu mata.. juga sumber inspirasi as always hehehee. saya still tak pandai2 buat nasi ayam ni, dah banyak kali cuba tetap gagal, heishh la.