Monday, October 10, 2011

The Charming Southern Highlands.

Salam Isnin semua,thanks pada yang singgah :)..we continue our journey after the tulip festival..tapi tunjuk sat picture apa kita masak malam hari tu sebab tertinggal:) Masak kat sini sangat lah syok...bagi yang suka masaklah,tu me bukan susah pun..seronok ke local market atau kedai macam woolworths,coles untuk beli barang2..especially the seafood semua segar,kat sini udang kertas kita yang besar tu among yang paling murah kalau compared to their white or blue prawns,udang kertas kita yang between RM40 - 45  perkilo kat sini sold there at AUD 12 which is around RM37..ada lah jimat sikit.


Malam2 macam ni lah view,the papa and girls will wait for me to cook dinner infront of TV.


I bought udang kertas from woolworth nak masak lemak cilipadi dgn tomato..jom tengok jadi tak:)


Si papa pulak..bila malam kita kan tentukan mana nak pergi esok..so dia sementara i masak duduk belek map supaya senang esok...best jugak concept open kitchen to living room ni..tak lah kita tinggal sorang2 masak.


Wahhh..bau gulai masak lemak cili padi udang kertas dan tomato saya telah membelah malam di balmain.


Sangat berpuashati dgn rasanya..saya guna red chilipaste thai dalam tin yang dah ada serai,lengkuas,campur serbuk kunyit dan santan..rasanya sangat enak..si papa sampai menghirup kuah makan;)




Kemudian goreng sawi cina ni dengan anchovies..compared to perth sini susahlah sikit nak jumpa ikan bilis kering..so gunalah anchovies (bilis basah) dalam botol tu..not bad jugak rasanya.


Gulai udang,sayur sawi,grilled smoked fish dan ulam..sangat berselera semua orang makan:) tu lah kisah dinner kita malam sebelum pergi bowral hari tu.


sambung cerita..lepas tulip festival sebelum balik kita round Bowral town dulu.


Jumpa kedai2 antique yang sangat cantik...


Furniture dan semua benda dalam kedai ni utk di jual..kalau dekat dan di ikutkan hati semua benda nak di angkut:) sebenarnya saya dah ada dua keping wall plates dalam gambar ni di rumah..tapi saya beli masa di London dulu at one of the charity shop..harganya of course lebih murah dari antique shop ni..sebab Aussie dulu British Colony so memang banyak2 Europe kat sini.


Milk jar yang sungguh charming..dapat bayangkan cantiknya kalau yang bermotif lembu biru tu di letak di atas meja oak antik di rumah kita dengan placemat kotak2 menghadap garden yang terbuka dengan ayam berlari-lari di luar..haaa..haa..saya memang kuat berimaginasi,bila Ann tanya saya macam mana nak pilih banyak2 pinggan dari Turkey hari tu..jawabnya saya pilih dengan imagine mana nak letak dan utk guna apa:)


Sangat cantik,manis dan ghairah yang ini kan..kalau di atur atas para dapur kita memang superb,harganya satu AUD 50 i.e RM153...they are handpainted with goldplated..really worth buying it utk kenangan.


Kalau berminat dgn wallplates..memang kelabu mata kat sini.


macam2 bentuk dan design di sini..kebanyakan nya semua original.


Saya rasa bagi wanita setengah hari pun tak cukup duduk di sini..tapi sebab hari dah petang kita pun kena lah make a move..saya pun tak membeli sangat di sini kerana benda knick knacks ni dah banyak saya simpan dan kumpul di rumah..belum ada tempat utk menggantung atau menggunakannya..this time saya dah bertekad untuk mebeli barang2 dapur yang baru by good designer dan boleh di gunakan seharian...so saya simpan hasrat membeli di sini dulu.


There's many home quaters here..buat biji mata saya berpinar-pinar menengoknya..


Setelah beberapa lama berputar-putar dalam Bowral town,we said goodbye and menghala balik ke Sydney..tak boleh lambat because we need 3 hrs to reach Sydney.


But we can't help but to stop along the way..the view was just breathtaking...


Bagi yang suka countryside lah kan..


People kat sini ada berekar-ekar ranch or farm..rumah nun jauh di dalam tak nampak pun..


Southern Highlands really cantik..semua ladang berbela dengan elok.


Satu lagi kegemaran orang di sini adalah membela dan mencantikkan garden dia orang..during Spring they buka private garden dia orang ni tu public for a small fee..macam garden yang kita orang singgah ni..adult kena bayar AUD5..then kita boleh lah masuk,ambik gambar jalan2 etc dalam private garden ni..This one is called "The Black Moon"..sebab Mia tidur..hanya mama dan Tia yang turun menengok sekeliling.


Kawasan yang luas dengan pokok2 yang besar..


Ini lah rumah tuan punya dengan "penjaganya";):)


Sebab hanya kita berdua..so mula2 Tia ambik gambar mama:)


Then mama ambik gambar Tia..itulah kerja kita orang;)


Since i love looking at houses,the design,the way they built it..i took this opportunity to look carefully at this peach coloured house;)


Seronok tengok halaman yang luas.


i love the backyard yg luas menghadap ladang.


Banyak jugak idea dapat kat sini..hmmm..oneday,oneday angan2 saya:):)


Tia berposing kat tepi pond.


Salah satu hiasan garden yang creative di sini..


Bunga2 liar pun tumbuh dengan cantiknya.


Tia suka maze kecik ni.


Oklah time to balik..papa and Mia pun dah lama tunggu kita ..jommm..esok kita pi pantai pulak ya..taa..taaa.

4 comments:

Maya Marisa said...

mamatiamia dear,

baru habis all ur past entries. best kan sydney & NSW? esp NSW. i can never have enough of the country view.

we are planning for another road trip from darwin - adelaide - melbourne with my in-laws. my hb's brother yg kat sydney tu yg organize the trip. wish us luck ok!

oh ya, keep the photos coming & have a nice day dear!

Mamasya said...

Aslmkum Mamatiamia

Baru dpt tengok penuh gambar holiday mamatiamia di Sydney sbb internet di rumah slow sgt skrg. bestnya pengalaman bercuti di sana...view menarik sekali esp taman tulip tu cantiknya..penuh bunga2 tulip. farm tupun cantik viewnya...suka tengok.
mamatia mia wpun bercuti ovc tetap masak sedap dg lauk udang lemak cili padi ... terliur nengoknya..

Salmi said...

salaam mamatiamia, view dalam kedai antik tu sangatlah mengujakan with all those pretty items esp the hanpainted jug, ewer basin, yerps bila tengok design and gambar2 items tu memang influenced by europe..private garden pun soo nice, thank for sharing..nak buat kat rumah kl nie takde harapan ler sbab dah tade laman luas dan bertiles semua..kalau ada rezeki mbe dekat kg nanti sebab tanah luas..countryside view pun sangat cantik..indah sungguh bumi allah :-)

Idida Aziz said...

salam azu....salam tia mia....br hr ni dpt nk tinggal komen....dh beberapa entry jd silent reader jerk...prob jer bila nk komen....

bestnyer tia mia kecik2 lg dh dpt jln2 negara luar....puas ati la tgk gambar2 semua sgt cantik....pemandangan pon sgt cantik.....mamanya pon sgt rajin tetap nk masak jugak...besttttt......