Thursday, November 29, 2012

Hingga Ke Hujung Nyawa....


Ini lah gambar paling popular hari ini:):) Mengundang owhhh..auhhhh..aahhh;):) Kelihatan dua mem besar berkorset dan memakai rok merah yang menawan mengapit putera dan puteri mereka yang di satukan;);)




"Heti Koes Endang" ini mendiami rumah saya lebih dari 5 tahun yang lalu:);) Keluarganya sangat sedih melepaskan dia bekerja di Malaysia,takut perkara2 buruk yang didengar seperti di dera,tak dapat makan dan sebagainya terjadi pada beliau. Jadi pada tahun pertama di berkerja dan balik dalam keadaan sihat walfiat puteri bongsu di dalam gambar ini yang pada masa itu masih sekolah telah mengirimkan sepucuk surat kepada saya dan antaranya berbunyi '...Puan terima kasih kerana menjaga ibu saya dengan baik....." Pengorbanan seorang ibu tak dapat di gambarkan meninggalkan anak gadis yang masih kecil,anak2 lain yang masih perlu ibu demi mencari rezki..mencari rezki itu bukan lah bekerja di gedung besar yang berhawa dingin tetapi membanting tulang empat kerat..menggosok periuk di dapur orang, menyental tandas dan longkang..dengan baju yang comot dan peluh mengalir di dahi..boleh mengalir air mata anak yang prihatin jika melihatnya.Moga anak2nya sentiasa ingat pengorbanan ibu yang besar.Saya bukan seorang majikan yang sangat bagus cuma mahu menjadi manusia yang tidak zalim kepada manusia lain,jika dia tidak mengkhianati makan lah apa saja di meja saya,tidurlah bila ngantuk di bilik yang di pasang lagu..berlibur lah dihari minggu ke mana saja..kerna apa yang membezakan kita adalah perbezaan nasib dan keberuntungan hidup kurniaan Allah Swt yang bukan kekal.

Alhamdulillah dengan 'rezki' yang Allah Swt beri,ianya datang dalam pelbagai bentuk,di dalam doa selalu saya memohon yang terbaik buat anak2 yang masih kecil dan ibu tua yang terpaksa saya tinggalkan di siang hari demi mencari rezki.

On the lighter side; can you believe that this Mem Besar in red is my pembantu si Heni! macam Cinderella kan..dari habuk dan arang menjadi pelakon sinetron! he he..tak sabar2 dia nak tunjuk gambar2 pada saya pagi tadi:)


As usual banyak lah barang2 makanan untuk kami seperti brownies yang sedap ni.Di sana budaya nya mereka tempah few types of cakes untuk di beri sepotong sorang kepada tetamu di samping glass yang cantik dan gula2 kacang.


Emak Heni sentiasa mengirimkan keropok belinjau dengan banyak buat saya,bila dia mengetahui saya suka makan,kalau tak musim pun mesti dia mencari di kampungnya buat saya.Di daerah Lampung dia orang buat sendiri keropok ini dengan menumbuk buah belinjau di dalam lesong kayu.


Semalam sebenarnya saya memberitahu suami gas stove di dapur belakang telah berkarat,Perlu di tukar dengan segera!jadi kami pun pergi lah ke mall dan i saw one beautiful Rinnai gas stove dan teruslah berkenan nak angkut balik semalam.Unfortunately there's no stock at the shop and i have to wait until weekend.Hari ni Heni balik dia dah sental karat tu hingga karat give up dan lari!!! Aduhhhh kecewa saya nak beli stove baru..gimana ya:);)

Anyway saya tak lah kecewa sangat duduk didepan pc ni sambil menaip dan menyuap brownies ni menyejukkan hati saya.

Menjawab apa yang Ramadhan cakap mesti Heni stress dengan saya yang banyak cekadak *wink*wink*..he he i dont think so InshAllah..last 2 years,dia habis duit di airport jakarta sebab di telan oleh pihak tak bertanggungjawab di sana,dia meminjam duit di KLIA demi nak balik kerumah saya. Last year dia hilang alamat nak bagi teksi nak balik sini..dia berusaha memberi panduan ke drebar teksi hingga ke sungai buloh!!! until drebar teksi give up and called my home at 3.00 am.Last night dia tak muncul2 saya ingat dia tak nak balik lagi..pagi2 saya dah cakap kat hb get ready RM8K bergolok bergadai we have to get replacement maid..tiba2 dia muncul pukul 7 pagi..rupanya flight delay dan demi tak nak kacau saya tengah2 malam ..dia bermalam di surau di KLIA.Alhmandulillah itu setakat ini..di masa depan saya berdoa di beri kebaikan oleh Allah swt lagi.

Tapi just like my anak2 or any family member saya mesti membebel dan marah kalau tak betul.bagi saya teguran,leteran tidak ada kena mengena dengan kasih sayang..macam kerja di mana jua termasuk di pejabat menteri kalau tak betul mesti lah di perbetulkan kan,di ajar supaya membuat yang betul.So nak jadi my anak angkat kena sabar,susun paper tak betul dalam cabinet,letak kotak santan senget dalam drawer i ll piat telinga!!!

Macam tu lah ceritanya..sangat panjang pulak cerita saya ;( sangat penat sebenarnya..malam tadi tak tidur,saya kalau ada org nak datang rumah atau nak balik selagi tak sampai i cannot sleep..today pulak i have back to back meeting sehingga terpaksa tinggal Tia Mia di kindy until petang tak sempat nak fetch during lunch time.

Terimakasih semua,i ve read all your komen;);) terimakasih berkongsi tips pastry sheet etc,terimakasih bercerita walaupun pendek di ruang komen blog saya,seronok mendengar wanita2 mempunyai azam yang baik..dan alhamdulillah pada yang dapat duduk di rumah menjaga keluarga..jeles hingga hijau2 mata ni;)

Bye bye

.......................


25 comments:

Art lover, cinnamonworldofcolours said...

Aslmkm Azu..
Suka dengar cerita Heni, bernasib baik sungguh you kann...tak macam I, heee serik rasanya dng maid.
Thank you for yr info regarding the picasa web.. I will try it tomorow.

farae al-farafisya said...

Assalamualaikum..
selama ni baca blog akak senyap2 je, hari ni terasa nak komen bila ada cerita pasal keropok belinjau :)
teringat pada arwah nenek dan arwah mak yg rajin mengutip buah belinjau dan buat everything from the scratch keropok belinjau ni..
sedap kan rasa dia? ada kelat2 sikit...

The Singing Pilot said...

Wow, bila sy tgk gamba wedding tu sy agak surprised. Byk blanja kalau wedding gaya gitu. Pastu akak ade ckp yg as a penalty dia keene support the wedding kan. Ish kesian. Mmg la dueet kita lg besa but the living cost is relatively the same. Nk kawen still blanja besar kat sini. Xpe la alhamdulillah dah selesai.

farae al-farafisya said...
This comment has been removed by the author.
kasihredha said...

Wahhh mbak heni udah pulang ya...beruntung heni dpt majikan sebaik zu.
Byknya ole2 dari sana sure dia sayang banget dgn family zu kan..Alhamdulillah

RedRose said...

sweet nya. when we always pray da best for us and include the others, Allah akan merahmati kita dengan sebesar2 rahmatnya sis. Alhamdulillah coz sis tak lokek to share some of ur happiness with sumone yang berjauhan from her family. bila dia terasa seperti berada dikalangan family members sudah cukup untuk membuatkan sumone menadah tangan to pray da best for u in return. ^__^

saniah said...

Cantiknya heni...:)
Alhamdulillah sampai dgn selamat dia kermh u...i ingat lg cerita u last year yg taxi driver call pg2 buta...aihh org yg baik selalu dilindungi Allah...selamat je kat mana mana...
Dan org yg baik hati selalunya akan dikelilingi dgn org2 yg baik n ikhlas jg...mcm u :-)
Salam buat uwan k

Anonymous said...

Salam Zu...kecewa tak dpt beli stove baru?hihihi...kesian...Takpe duit tu buleh guna utk beli VB baru.knur nak balik soon,kot2 la nak pesan VB:-)
I've always love Indonesian brownies.Walaupun buleh bake brownies sendiri tapi setiap kali ada my frens nak ke indon pasti knur minta dibelikan brownies.And I love their movie "Brownies",dah berpuluh kali knur tgk movie tu...hihi.
Sampaikan ucapan tahniah kpd Heni kerana dpt menantu.Heni terkejut tak tgk dapur dah berubah?
Ok Zu,salam kat Uwan and kiss kiss to the girls.
Take care..
From:KNur-trg

mummy alisha said...

sedih baca entry ni... pengorbanan ibu memang tak ternilai harganya berkorban demi keluarga mencari rezeki walau bukan di negara sendiri... kim salam kat ibu heny:)

Mixed-family in da house.... said...

wow heni ....amazing !!!!

Sue said...

wedding begitu mmg dah grand dah rasanya kat sana.. untung k.zu dpt maid sebaik heni. macam mak2 je rasanya... saya punye maid skrg ni filipin, umur tua 3thn dr saya. byk thn sabar dgn dia. sbb umur dah 35thn tp tak penah bekerja, pulak tu anak bongsu dr 10 beradik,manja habis la kan..tak pernah kena marah sekalipun dgn family dia. dtg sini, buat silap, saya tegur terus sentap... sy tak garang, tapi sy membebel dgn muka serius. haha.. pulak tu dia nye perangai kalau tak faham apa yg sy ckp, dia suka diam buat2 faham. lepas tu blur tak tau apa.. mana la tak hangin kan.. padahal benda tu da 5x cakap kat dia. bersabar je la.asalkan anak2 ok sudah

Anonymous said...

salam zu, wahhhh heni rockkk ! mesti org x sangka dia pembantu rumah di malaya kan, nampak cam mem beso sungguh, alhamdulillah seme selamat tapi mmg de citer mcm ni, dulu my maid jenis yg kerja rumah vvip, dia lari x tahan cerewet puan sri n datins, dtg keje numah i yg sempoi giler, bila dia tunjuk umah dia kat medan , terkedu sbb umah dia interior deco lagi dasat dari rumah i, kikiki, some ppl juz pejam mata kerja untk dapat cash, nway dia sgt baik, menangis i after 3 tahun dia nak balik medan for good sbb da cukup duit nk meniaga n kawin baru dgn cowok ganteng jumpa kat malaya..hehehe..hugs n kisses to tia mia comel n salam utk uwan jugee ya, wassalam.. susu manis

fiezachommel said...

Salam Kak Zu,
Cantiknya Bibik Heni.Sungguh beruntujng dia mendapat majikan yang begitu baik seperti Kak Zu.
fieza pun berzam, moga-moga nanti kalau ada maid, nak jadi macam Ka Zu juga

annhuzi said...

Alhandulillah berkat kerja dengan mama, jaga tia mia, uwan, dapat heni meraikan majlis anaknya dengan meriah.
U r kind to her, syukur she balas juga dengan kebaikan.
bersungguh2 menyental karat! Heni must have missed her job! :)

Kniedaz said...

salam
kalau tak baca sampai habis mesti tak tau itu Heni. Seronok sungguh baca cerita tentang Heni...kalau stove dah berkilat balik, gimana mau beli yg baru? hehehe...alhamdulillah dapat pembantu yang setia...

Suria Amanda said...

suka keropok buah belinjau....susah nak dpt kat sini kan?

Rozz Hazidi said...

Salam mamatiamia..

Wah! ingat gambar artis indonesia mana tadi..hebat Heni.

Membuat baik, kita dibalas dengan kebaikan. Untung Heni mendapat majikan seperti u...baik. Bebel tu biaselah...itu tandanya kita sayang dan prihatin..

Selamat bekerja kembali..

Take care !!

lemongrass said...

Salam MamaTiaMia,
first of all nak cakap yang I love your kitchen makeover! Memang sgt sedap mata memandang, sure sentiasa tak sabar nak memasak in that kitchen kan :-).
And secondly, tell Heni memang dia ala2 mem2 besar in that photo, definitely boleh masuk sinetron!

Mrs.R @ Emi said...

akak, cmna nk buat cili jeruk yek?hahah..den x ghotiii

Nur-nba said...

Salam.. Cantik maid akak.. Persis pelakon sinetron.. Selamat Pengantin Baru buat anak Heni...

Untung akak dapat maid yg setia.. Memang jika ambil maid ni, bergantung pada 'jodoh'.. Kadang2 dapat yang baik dan pandai buat kerja, jodoh tak panjang sebab nak balik tengok anak dsb.. Begitulah sebaliknya... Kalau dia dah balik dan kemudian nak bekerja dengan akak, itu bermakna dia selesa bekerja dengan akak...

annhuzi said...

Hi Azu! kunjung lagi :D
i baru realised, mums of bride and groom pakai baju sepasang. begitu ke adat sana? comel. like heni's versi covered :)

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Salmi said...

salam, heni look gojes in the red gaun :-)).

nynaz said...

you are awesome kak zu.lov ya