Salam:)
Alhamdulillah for the compliments,excitement and encouragment:) InshAllah kalau berjaya buat makeover nanti i share:) Ha ha segan pulak rasanya,nothing much pun LG,puas dah membelek kitchen..quite a big challenge,due to the limited space i can't move many things..but i will see what i can do about it:):) I dah berjaya 'menghidupkan' mood Mr Sherlock Holmes supaya sama2 buat dengan I:)To those asking about the contractor..so sorry ..dah lama,since my contractor dulu sub kan pada another contractor i tak ada simpan nombor2 pun.Dulu ada satu file,nama kedai lampu,tiles etc but dah habis renovate semua pun hilang.But yang tanya kedai sinki kat Jln Ipoh tu if i am not mistaken the shops start from batu 2 - 3 rasanya.Ada banyak kedai kat Jln Ipoh tu cuma kena rajin berjalan ajer,the exterior memang nampak tak ada apa,kalau you masuk spanish tiles,Italian marbles semua ada.Cuma ceramic sink ni ada pros and cons,kalau kita ada maid 'ganas' sikit harap bersabar sebab kalau gelas terhempas masa basuh jatuh pecah;);)
What's up during the weekend all? Hujan kan..hujan rahmat,sejuk dan nyaman..so ada lah peluang duduk2 kat rumah since tak boleh sangat keluar:) For us,we didn;t go anywhere today!! Heni went to Curve..to buy hantaran for her son:) Curve you..tak nak dia i suruh pi Carrefour or Giant..i kesian mengenangkan dia susah carik duit..i asked her not to spend so much on the hantaran..she took RM500 from her salary from me..wuishhh beli sakan i tengok,bag 'Longchamp La Pliage' warna orange dengan gambar Eiffel Tower pun dia beli..ha ha dasat Heni..nak Eiffel Tower jugak tu:) Dah tu kasut pun dua pasang, court shoes dan platform:);) Harap2 her daughter in law appeciate it..ini memang duit keringat namanya..menggunakan tulang 4 kerat dia bekerja.
Alhamdulillah..sangat gembira,Saturday first day Ustazah Jami datang mengajar Tia Mia Iqraq di rumah.Tu gambar sementara menunggu ustazah datang,tak ada buku iqraq lagi so baca dulu Muqaddam.Lepas Tia Mia belajar mama pulak:) Ustazah senyum2 tanya,macam mana ni nak start dari mana? I cakap macam Tia Mia lah ustazah saya pun nak start dari mula:) Bila belajar dari ustazah baru lah dapat assist Tia Mia buat revision malam2..kalau tidak kita pun tak tahu Iqraq:)
This morning i made super fast Shepherd Pie in the red ramekins:) Promised husband to make his favourite dish ni..tapi lupa nak rebus daging awal2..nak sedap kan kena daging yang cube besar2 tu rebus sampai lembut or oxtail sampai tanggal tulang lagi sedap.tapi dah berjanji i pun mencipta resipi sendiri,without bay leaves or brown sauce jadi lah jugak shepherd pie yang sedap di tekak kita orang.
Tia Mia pulak tak lah sabar2 nak makan..tak lah boleh tunggu mash potato on top tu brown dulu:)Pada yang berminat dengan super fast Shepherd pie in ni..senang saja,buatkan mash, potato dulu dengan rebus the big white potato sampai lembut,buang kulit and mash with butter and a bit of salt,put aside.Dice yr onion and garlic,sautee it in butter and olive oil ,add your mince meat and finely chopped carrot,stir until it turns brown, add half can of campbell mushroom soup and 4 spoons of bottled bolognese sauce, 1 teaspoon of black pepper, tak der bayleaves i taruk sikit rosemary..let it simmer until thicken and carrot is soft,add some salt according to your taste.Put inside anyt ypes of casserole or shepherd pie dish,pipe the mash potato on top or in my case i just spread and use the back of the fork to make some design:)
Bake until the top slightly turns brown.Tapi sedap macam mana pun my pie ni uwan masih nak makan nasi goreng kampung..he he..nampak pinggan kat hujung tu,she had nasi goreng kampung,telur mata and timun..i kena buat sebelum masak pie :)
My husband said very nice and he ate it with wholemeal bread.
Tia Mia pulak suka makan macam tu ajer especially the mash potato on top,
Breakfast yang sungguh kenyang this morning:)
We took our time to enjoy the day in our little garden .The girl made 'my dream house' with their legos under our pokok kemboja..nampak tu ada vines menjalar masuk ikut tingkap dan pintu lagi;)Pastu ada cake pulak ontop;):)
Lunch i cooked gulai nangka dengan daging dan ketam goreng kunyit for the girls.
I masak banyak seperiuk besar,boleh simpan dalam fridge separuh at least pagi esok i cuma perlu masak lauk the girls ajer,lunch heni dah boleh panaskan lauk uwan dan tambah ulam dan ikan masin.
3pm and nobody able take a nap..so all of us went down to the kitchen,i took out pizza base and let the girls made their own pizza.
They made a very neat pizza.
Hot from the oven.
Very cheesy and nice.
Sebab hujan the girls and papa duduk kat belakang ajer makan..mama ada project lagi nak buat.
Mama and uwan minum kat bilik study ajer:)Uwan pun suka pizza panas2.
Lepas makan budak2 kenit volunteer basuh pinggan mangkuk..kesian pulak tengok gambar ni..tapi they seronok:)
And i took out my Food Book:)
Fikir2 nak buat cake apa..i decided to bake cake yang semua orang suka,kat rumah ni buat red velvet ke apa2 cake yang fancy semua orang tak suka.Semua pun suka a plain traditional butter cake or simple sponge cake.So i pun buat lah traditional butter cake yang moist macam dulu cuma bubuh colour this time nak bagi cik kak2 tu seronok;)
Pakai silicone mould jugak.I must get a few design soon:)
This recipe; the cake kena cover after 15 mins sebab banyak butter dan margerine dan cepat brown kat atas..tapi asyik lupa beli aluminium foil so i cover guna baking paper ajer.
The result macam dulu..cake yang cantik..memang i suka betul recipe ni.
uwan pun sibuk cakap 'cantik ehhh cake mama.." he he uwan pun suko colourfull.
Walaupun orang dah advance membuat The Italian rainbow cake..my house still prefer nak makan yang ni..rainbow cake beli kat Bisou kenit ajer RM120..tapi tak lah habis makan.
Ini "Pelangi Kuala Pilah' namanya..tak jemu mata dan jiwa memakannya:)
All in all we had a good day walaupun hujan..keluar kejap petang bawak the girls and uwan pusing2 dalam kereta..dah semua orang sibuk lapar..berlari lah balik rumah,tambah tumis air labu,goreng ikan masin dan gulai nangka daging..huishhh sodapnya makan.
Hmmm rasa malas ajo nak pi office esok rasanya;) kan kan..Good Night All:)
