Tuesday, October 23, 2012

Selamat Menyambut Hari Raya Qurban 2012.


Alhamdulillah InshAllah diberi peluang menyambut Hari Raya Qurban 2012.Kami mengucapkan Selamat Hari Raya Qurban kepada semua keluarga,kawan2 dan pembaca disini,semoga semua dari kita mendapat keberkatanNYA.


Semalam membelek gambar2 lama,melihat gambar Uwan baru lepas operate dulu.Terasa sangat insaf dan bersyukur,sangat sukar pada masa itu..Allah Sbt beri kan jalan,beri kan rahmat dapat di lalui dengan baik.Sangat teringat kata2 my brother ketika berdua di luar ICU sambil mengalir airmata -" Sebagai manusia kita senang insaf bila kesusahan melanda tetapi "mempertahankan/mengekalkan" keinsafan itu tidak mudah". Terima Kasih Pashik,moga kita dapat mengekalkan nya bersama dan saling ingat mengingati antara satu sama lain.

Semalam mendapat salam dari ibu staff yang sedang menunaikan Haji di Mekah,sangat genbira menyambut salamnya.Bagi kawan2,saudara mara yang menunaikan Haji moga mendapat rahmat Allah Sbt dan mendapat Haji yang mabrur.Selalu tersentuh melihat gambar ini,my brother Paktih yang dipeluk erat anak lelakinya sekembalinya dari Mekah..semoga kasih sayang berkelalan dan erat seperti pelukan ini.


Selain itu ada orang telah rindu kan kampung..Kata pashik rambutan telah berbuah,dahan durian telah meliuk..seakan telah merasa angin yang sejuk,air yang didingin,ketupat yang hangat,lemang dan rendang yang lemak.....

Saban tahun permandangan ini selalu saja di rindui....rindu untuk duduk menganyam angan2 di sini.

Dapur putih merah ini pun sangat di ingati...sejuk dan nyaman menjamu selera.

Moga pokok kaktus uwan masih berdiri segar..

Tak sabarnya nak makan rendang berdaun puding..cuma tahun ni di tempah saja dari saudara sebelah rumah..tak sempat.

Kalau bakar lemang sendiri mestailah sangat seronok kan..

Tapi yang paling seronok..ini diaaaa..Uwan!!!..ha haa buat apa tu? makan Mee rojak Pilah di dapur diam2 ye:)


Balik kampung memang holiday feel habis bagi dua orang ni..ala2 pergi farmhouse:)

Sebelum menutup tirai nak menjawab 3 soalan: 1) (Mrs FHM) How to cook sedap masak lemak cilipadi in Madinah without fresh tumeric and using powdered santan only. 2) (Ann Huzi)How  to fry delicious keropok lekor 3.) Where did i buy the Cake Stand?

1) Actually it is not difficult to cook masak lemak cilipadi..the ingredient is very simple,the method is more important,you can have the same ingredient but if there are 3 people cooking it,the result will differ from one another. Since masak lemak cilipadi is my 'forte' i am very particular about it.Did i tell all of you a story about some one i know yang husband dia really ridiculous?- This lady told me,if she cooks masak lemak cilipadi and the kuah berketul the husband will pour the whole pot in a drain.Once she said she bought XXL prawns and she cooked masak lemak,the gravy jadi curdled..berketul..the husband threw the whole pot into drain..and she cried looking at the prawns in the drain.I told her that her husband is CRAZY! nevertheless i taught her how to avoid the kuah from being berketul. First kena kacau selalu,tak boleh biarkan mendidih tanpa di kacau.secondly make sure santan is good,santan dah perah siap kat kedai always have this effect,actually santan kotak is better or beli kelapa parut dan perah sendiri.Thirdly if you are cooking seafood like ketam yang banyak salt..better to kacau the ketam with bahan tumbuk without the santan first in the pot to dry the water inside the seafood ...once all the bubbles come out..the kuah will be nicer.

This is my masak lemak udang in Sydney- i used canned santan and powdered kunyit.The taste and result is still the same like when in i cook in Malaysia.

This is my masak lemak ikan with mangga in Geneva-pekat dan lemak too,guna kunyit seruk dan santan kotak.

Of course lah yang terbaik kalau guna fresh kunyit..bau dia sangat sedap.To Mrs FHM- my advice is kalau tak ada santan kotak or segar and bila you guna santan serbuk,campur serbuk santan tu dgn air panas dalam mangkuk dulu,bubuh sikit ajer air,biar pekat.Santan serbuk ni sesuai utk bubuh dalam kueh actually.Bila you masak ikan or udang selepas you tumbuk cili,dan bubuh bawang sikit,masukkan dalam periuk dengan ikan dan serbuk kunyit yang dah di cairkan..kacau2 dulu sampai wangi sikit,dah tu masukkan serbuk santan pekat tadi dan kacau lagi sampai kering sikit,kemudian baru tambah air sikit secukupnya utk dapat kuah. Berapa banyak kuah sangat penting dalam apa pun masakan,especially masak lemak dan sup..kalau terlebih air,kelemakan ikan,daging or ayam tak terasa.Heni selalu tak tau nak sukat berapa nak bubuh air dalam sup atau gulai,kadang2 bila emergency saya tak ada rumah nak suruh jugak dia rebus bayam atau tulang,so saya ajar dia untuk sukat,kalau masakan itu untuk sepinggan gulai,sukat santan atau air dalam pinggan tu..kuah tak patut lebih dari tu..baru gulai sedap.

Many of my friends said my masak lemak cilipadi serai ayam is "The Best"..ada kawan yang cakap rasa nak minum the kuah with straw:):) ha ha..perasan makcik kojap:);)Alhamdulillah.  Cara masak orang berlainan antara satu sama lain,semua di warisi dari emak kita actually,my cara; ikut uwan..kalau masak ayam i  akan tumbuk cilipadi dan kunyit dan serai..kalau seekor ayam saya guna hampir 10 batang serai! bila dah lumat saya masuk dalam periuk dengan ayam yang dah di toskan..saya akan masak tanpa santan hingga kering,keluar minyak dan wangi..lepas tu tu baru masuk santan dan biar mendidih lama.Jangan lupa asam keping sedikit dan garam.To Mrs FHM kalau you masak ayam guna serbuk santan sama jugak method macam kat atas except you boleh bubuh minyak sikit kat dalam periuk dan masak ayam hingga kering sebab santan serbuk tak pekat,susah nak dapat bau wangi so kalau tumis sikit boleh lah tahan rasa dia.

Gulai masak lemak cili padi yang sedap tak payah banyak lauk lain..kena ada combination yang betul..ada sambal tumis dan sejenis sayur atau ulam sudah cukup,tak boleh ada lauk utama yang lain macam curry atau sup..tak kena.

Tapi kalau ada yang ini paling best!Best company!

2) To Ann Huzi...alaaa kesian..kenapa goreng keropok tak jadi?.I guna frozen keropok lekor from Mardi Ann.Senang saja masukkan minyak yang cukup dalam kuali, biar cukup panas,dah tu masukkan keropok dalam minyak tersebut dan jgn kacau dulu,biar bahagian bawah dan tepi garing dulu,sudah tu baru balik ..kalau tak dia lekat2 kat sudip you sebab keropok lekor banyak tepung ubi. Bila dah garinng and flip over kecikkan api sikit biar lah yang sebelah masak pulak.If it sticks to one another use two spatulas to separate it. The key; dia mesti sampai garing sikit baru boleh flip, and goreng biar sampai masak betul.


3) Mana beli cake stand?- I bought from an open space stall at Sunway Giza,1st Floor,Dataran Sunway.Ada promotion jual barang2 kaca dan pinggan mangkuk since Raya Puasa..tak perasan pun cake stand ni..tapi  hari tu memang carik nak beli. Kalau pakai hari2 dan ada anak kecik memang yang plastic recommended, i have the heavy glass one i bought for RM180.00, it is very nice but not suitable for Tia Mia's delicate hands:);)Thanks so much Sweet Like Candy- kat OZ memang banyak pilihan dan cantik2 serta murah kan..sini tak byk choice pun and our exchange rate now pun not so good:(:( I pergi Perth and Sydney dulu pun sangat gila tengok barang2 dapur dia:);)Happy shopping in Adelaide wish boleh join sama:):).

Finally and one more time  Selamat Menyambut Raya Qurban and drive safely.Thanks to all readers di amna saja berada , if i miss any questions or queries i will attend to it in the next entry:) 

Moga kita dapat menghayati nya dengan baik.Amin.

Monday, October 22, 2012

My Food Book.


Salam:)

Everybody is asleep now but i can't go to sleep yet;) How to go to sleep after a plate of keropok lekor! Yup that's selera puasa,macam2 nak makan hari malam:)

Sitting infront of the computer now i want to share the little 'project' that i have started today:) When uwan was young she was a great cook and baker actually,semua cake cantik dan sedap,semua biskut perfect,lauk2 are all delicious.Unfortunately many of those great recipes couldn't be use now as nobody write it down and Uwan pulak dah lupa.

I am not a great Cook or Baker but i have few recipes which i have tested and proven to be good.I want my girls to have these recipes ;but i dont want to give it to them in a form of "perfect" fine,bounded book,i want them to have my Scrapbook- My Food Book- Whatever mama thinks good and nice mama will write down in the book for you:)


I used plain index book, i covered with nice paper (tablerunner) i bought from London long long time ago.Punya lah lama i think nearly 10 years ago sampai paper ni pun dah jadi lembut dan nipis;)


I printed photo of my Redvelvet and draw some pictures on the cover;)


Inside; i letak recipe yang i dah cuba and proven good.I printed the photo of the baked cake plus their photos;) Oneday when i am old and when they look at this book they will remember the fun we had together in the kitchen.


We always have fun in the kitchen girls;)


I letak fun and sweet caption on each picture;)


It will be useful to me too..tak lah terteleng-teleng kepala tengok laptop kat dapur bila nak baking;)


I am so happy that both really appreciate the book:) Tia read the book as "My Phone Book":):) but she can read the last part perfectly " From Mama with Love"


To those asking about my online purchase, I am going to do some favour for Jovian Mandagie tonight:) FOC reviews. I bought from Zalora-actually i dah bergaduh besar dengan Zalora,i sent lenghty email to them macam submission before the Supreme Court Judge. I gave them the scenarios,effect,implication etc2.Ini sebab i marah dia tak letak notice on pigskin lining products,failed to deliver good on time and failed to notify good which is out of stock.I thought they never care but the management took it seriously; a mat salleh guy called and emailed me,apologize,they sent me free vouchers,invited me and my friends to JM runaway show etc etc. So i berdamai with them and bakar my pocket some more;)


Terpesona tengok gambar yang model pakai, i ordered these two,Jameela black and this blue yang i tak ingat nama:) Whether the material is good? Yup the material is okay,the fabric is light and not hot.The workmanship is okay it is slightly better than your ordinary tailor but they are not perfect walaupun Jm is a big name,i think one of the reason is big production..terlampau banyak demand,semua org nak JM..banyak lagi yg kecewa kat luar tak dapat the Aidil Adha Collection.. The outstanding thing about JM is the cutting- he's very good in this area..the cutting macam he has measured you body,as if the dress is tailor made for you.It fits you perfectly and compliment your shape.



No matter how nice the baju is..i cannot get this effect..tak tahu lah you all:) Tengok gambar ni sangat lah cantik kan..lampai melampai;):)



I rasa model ni tak makan bebulan-bulan atau pun tak real sebab Barbie ajer yang ada badan macam ni..tangan pun besar chopsticks ajer.


Ini lah yang terbaik i dapat..no Barbie effect like in the picture;) I am wearing M size,so ada lah ruang lebih2 sikit nak bagi budget bila makan banyak nanti;) Hmm tapi tak lah berputus asa jugak..nanti bila treadmills dah baik hari rabu ni i akan bangun pukul 4.30 pagi dah tu i akan beli platform 10 inchi..ha haaa..setakat ni okay ajer lah sebab Hb tengok and bila tanya "okay tak pa?" -"uhhhhhh okayyyy sangatttt"..itu kata dia..hee hee;) dia memang cepat jer cakap okay..malas layan i:);)



Whether my cake stand is crofton? No it's not Crofton, i am not familiar  with  Crofton Cake stand:)


Actually it's a multipuporse cake stand..boleh buat macam2:)


Boleh jadi punch bowl,salad bowl,pie plate or food cover. It is priced at RM65.oo and suitable for everyday use because it's made from good quality plastic. I tak boleh pakai my heavy glass cake stand for daily use sebab Tia Mia bukak berpuluh kali..so plastic is the best choice..but plastic pun nak lah yang cantik dan elegant:);).


That's all for tonight- tak banyak gambar food sebab orang puasa mana ingat nak ambik gambar.Ni keropok lekor goreng after berbuka so sempat lah snap gambar.Sangat sedap kenyal dan panas:)

To yang bertanya apa paste saya letak kat atas gambar gulai ikan tu..itu kunyit hidup dan cilipadi tumbuk.Masakan original masak lemak cilipadi N9 sangat simple,semuanya berasaskan cilipadi dan kunyit di tumbuk halus..itu saja,cuma kalau ayam tambah lah serai,kalau ikan tak payah,yang penting cara masak,kepekatan santan,ada gulai perlu pekat ada yg tak...ada yang perlu pecah minyak ada yang perlu kuah licin.

Janji nak borak2 dgn semua org tapi sgt penat lepas makan malam ni,jadi hanya Salam ikhlas dapat saya hulur buat mamasyaza,Ramadhan(nak tumbuh misai),Anon,haliqdiaz(inshAllah shall visit soon),Rose (tq),Kniedaz, AnnHuzi, Eny,Liza,Ida( uwan makan lah jugak), Susumanis(happy anniversary sis),Kak kasih redha (boli ajo lah)Umiyumi (seronoknya dengar anggur berbuah lebat),Shila Muin(cuba lah masak sekali dulu,kena try few times),Rozy superfly,Kak Nur Paris (sure kak nur,special for you all nanti),Elena(thanks sis),mamadnd(nanti i try mee rebus),NurNba( cuba lah masak dgn tumbuk cilipadi dan kunyit tu Nur lama2 nanti mesti sedap;):)LG (ha ha golek gelantang gemok jugak jawabnya),Maryam Jordan (itu kunyit hidup lah Maryam:),Suraya harris (moga berjaya dalam presentation hari tu)Mrs FHM,Umirayyan(terima kasih),saniah(thanks),twinsmom(thanks),Mummy Miqhael(ishh macam retis pulak ni:),Nyza,Zuriyanie ( ha ha raya mana?),ida syarida,Kakpeanutbutter;),eyqaaman(tq),meilya dwiyanti( helloo),Ada the baker:)

.........................................................


Sunday, October 21, 2012

My Dreamy Red Velvet:)

"Christmas comes early?":):) That's what my friend Ita said when she saw my RV at my FB:):)


I went to Wilton last week to get few things and the shop didn't have much choice for cuppies; so i bought these green polka dots.The bright red and green cup do gives the Christmas's feel accidentally:) Anyway i finally baked RV this evening):) I browsed several recipes including Martha Stewart,Joyofbaking and few others:) I do agree with Elena,Wilton has nice recipe for RV but i misplaced the recipe book:):)


I used the recipe from Joyofbaking.com ,anybody interested can visit this website and it gives step by step recipe:):) I am a bit lazy to write it down here as it is quite elaborate especially the method .But should anybody find the website is not clear i can write the way I bake it in the next entry.For a first timer baking RV (except at Wilton class) i would say it's a good result,the cake is soft and moist and there no problem in baking it.The creamcheese is nice too and i reduced sugar in  cake and also the topping.



The bright red and green look nice in my new cake stand and cover *wink* wink* Yup i bought new stand/cover because the old one has broken, Heni said the "black cat" knocked it and fell to the floor.Well..at least i have a reason to buy a new one.


I couldn't find the new nozzles set i bought to do the piping for topping,therefore i just smeared the creamcheese on top:) Next time i promise to make the nicest creamcheese swirl in the whole world! Plus a rasberry on top!


The topping might not look pretty but the taste is good:):)


Overall i am happy with my RV and next time it will be better than Martha Stewart or Nigella's one!


Talking about the bright red RV- This is my ultimate RV..that's the right colour for RV and you both are as delicious as RV:):)


And it is so dreamy to look at the above picture that i went on to look at more pictures and immerse into deeper dream...


My mind travels far..it travels to a farmhouse under the blue sky with green and yellow meadow:)


I wish i could have tea at this beautiful tearoom by the vineyard again:).


With these big and small RVs.


 The TeaRoom has a very nice carrot cake..i am inspired to bake a  carrot cake soon.




At the moment,this is waht i need- red cheeks and big appetite!


And a dreamy house surrounded by blooms:);) Hmm how sweet thing like RV can bring you to a super sweet dream:);)

To all readers, i will attend to all your comments soon..i ve read all; right from Indonesia (mielya) to Singapore and semua semuanya..to Mrs Z,take care..InshAllah everything will be all right:) Cuma di malam yang dingin ini saya capek bangat..terasa mau terus bermimpi saja. Saya harap anda semua pun mimpikan yang indah..minda kita satu2 yang tak boleh diperintah oleh keadaan.

Salam :)P/s terima kasih bagi yang berkirim salam pada Uwan;) InshAllah saya sampaikan.
....................