Wednesday, March 25, 2009

DUA ABAD BERBEDA KASIHSAYANG TETAP SAMA

Pernah kita menghalusi apa yang berlegar didalam fikiran seorang tua,apa yang dia rasa,jika suatu ketika dulu kita cergas,bijak,pantas,disegani,dikehendaki,dicari,kini kita lemah,kita lupa,kita tak lagi dirujuk,tak lagi dicari..menghitung usia tua,kadang2 kita sendirian,pasangan yang kita sayang telah tiada,rumah kita yang indah pun terpaksa ditinggalkan,dari jadi tempat bergantung orang kita kini bergantung,mengharap kasih sayang..kesunyian kita tak ada yang paham..begitulah uwan yang tinggalkan kampungnya yang indah,rumahnya yang megah,menghuni rumah kita sekarang,menambah kasih dan sayang..mama harap mama telah berbuat sebaik mungkin,untuk mengisi kesunyian uwan,memberi terus dia kasih sayang..suatu hari nanti jika panjang umur mama yang kini kuat akan berkedut kulit jugak sayang,akan jadi pelupa,akan jadi sunyi..biarlah kita ingat semua itu..supaya kita sedar siapa kita suatu hari nanti..
Dua orang nakal ni lah penghibur uwan sekarang..bukak mata jer dah panggil uwan..apa uwan makan dia nak kacau,nak rebut..tapi itulah pengisi kesunyian uwan..uwan terasa diperlukan,ada yang mengharapkan dia menyuap makanan,ada yang mengharap dia memimpin tangan..

emmm..sedapnya KFC..mama beli nugget for tia and mia..tapi both nak makan snack plate uwan jugak..


Wah uwan..sodapnya whipped potato ni haa..mai tia suap bosar2 dalam mulut..

3 sekawan..dua abad begitu berbeda..tapi kasih sayang tiada sempadan..

Botol air favourite..yang boleh "click" click'..

macam ni lah rupa kalau dah makan..both kunyah2..luah..ambik lain lagi..

Tak tahu lah suatu hari nanti mama merasa tak permandangan macam ni..di usia lanjut masih adakah yang sayang..masa berlari pantas..tua pasti akan datang

Sayang..mari kita semai kasih sayang yang ada..bila ia hilang..tak dapat di cari ganti..bukan macam barang boleh di beli,bukan macam tanaman boleh di ganti,bukan macam harta boleh di himpun...mama sayang semua,doa mama papa panjang umur,sihat,murah rezki yer sayang..moga dapat terus menjaga dan memberi kasih sayang.








5 comments:

annhuzi said...

i m sure uwan feel very blessed,
dapat merasai kasih sayang anak2 dan terutama sekali kegembiraan melayani cucu2 comel ini.
tia mia both of u are the sunshine, the laughter, the strength to ur parent and uwan :)

Unknown said...

sayup hati baca ur entry kali nie..teringat mak kat jb yg hari2 luahkan hasrat nak blk pontian tgk rumah cintanya dgn arwah abah..tp dia terpaksa dok dgn idah sbb keuzuranya..
wan..nasib baik ader 2budak tenit yg aktif agi sweet..penghibur kasih & pengikat cinta keluaraga zuraidah..

Ikin said...

sayang uwan...mmuah..mmuahhh...

Nur-nba said...

Setuju sangat... Tiada yang lebih berharga, melainkan kasih sayang yang dicurahkan buat insan yg istimewa dalam hidup kita.

Zuraimah Ismail said...

Assalamu'alaikum Kak Azu (err I bet u r senior tha me la kut ek..),

Love this entry. Bestnya kalo mak kita nak duk dengan kita...boleh la kita pula jaga diorang kan...mmg la tak terbalas jasa, but at least, kita buat apa yg kita mampu...

Tengah marathon blog kak zu dari day 1 ni sebenarnya...impressed with ur life...so happy n FULL..