Monday, February 6, 2012

Writing Again.

Assalamualaikum...Alhamdulillah, I have a chance to sit in front of my laptop near Uwan's feet and write tonite:) Tia is sitting next to me,tersenyum-senyum while playing game.Ada hikmah dalam apa pun kesusahan berlaku,dah few nights my niece Ayan and my sister came to my house and spent nights here to accompany Uwan  as they know my day starts very early to prepare everything..so i was given chance to sleep properly at night..i am so syukur..so nice actually:) After everybody dah kahwin mana lah kita ada chance spending time nak tidur rumah sibling selalu. My brother pun almost everyday came to my house and became Imam for solat. 

As for Uwan..Alhamdulillah Ya Rabbul Alamin..when she first came back she was very weak,refused to talk much and very minimal eye contact..we put our strength together to really help Uwan..we talked nonstop to her,we gave her encouragement,we tazkirah her,gave her unconditional support..Alhamdulillah she is progressing well..walaupun masih lemah she is fully alert and non stop talking:) Now she tazkirah us pulak hee..hee..she can remember the full "Ilmu Usulldudin.she can recite it very very well..just like when i was small..she will start  with "Wujud"..apa tanda Allah ada?..and she will recite all the answer beautifully;) Alhamdulillah.

Before i proceed with more story i would like to thank everybody again..so touch by all comments..i can't say each name here but i truly syukur with all doas..indeed you are all sisters and brothers in Islam..Alhamdulillah,i read to Uwan the doas and she raised her both hands for all of you out there..she said Ahamdulillah...tiada balasan selain doa jua.

To my friends/readers..if you feel down or in trouble i send my doa too..please remember that Allah Swt has better plan for us..as human we cannot see it. Ujian memerlukan kesabaran dan sabar adalah separuh dari iman.Selain usaha kepada Allah Swt lah kita berserah..moga kawan2 yang kesusahan diringankan beban dan diberi kekuatan untuk menempuhi hidup.




When my sister spent night at my house..in the morning she will drive to pasar segar close to my house and bought Uwan flowers. Satu keindahan dalam ujian..jika dulu2 mana lah Uwan nak dapat bunga selalu kan..now anak2 ingin melakukan apa yang tidak di lakukan dahulu..satu kesyukuran kepada Allah Swt kerana masih diberi peluang.


Kekuasan Allah itu sangat besar..kadang2 tidak menyedarinya in total..walaupun mulut selalu menyebut Allah Maha Besar..hari ini kita masih boleh berdiri,bercakap tetapi kita tidak tahu bahawa kiranya itu lah hari terakhir sebab esok atau malamnya kita boleh dilanda apa pun kesusahan yang menyebabkan kita tak boleh berjalan atau bercakap.Sama lah macam us..tidak menyangka Uwan yang sentiasa sihat,independent..tak perlu di jaga..sakit dalam sekelip mata.Pagi jumaat Uwan masih di rumah makan..malam nya sekelip mata di bilik bedah..sebagai manusia...tidak dapat kita mengubahnya walau sedikit pun..moga ini terus menjadi peringatan kepada saya..supaya sentiasa bersyukur dan memperbaiki diri dari hari kehari kehari.


Allah Maha Pengasih Dan Penyanyang..kita di uji,kita susah tetapi kita di datangkan bantuan..macam Uwan dengan Fisioterapis dari TMC ini..sekarang bonding antara Uwan dengannya sangat kuat..public holiday,off day he never fail to show up..he took very minimal payment..he treats Uwan just like his own grandma.Uwan pun dah sayang dah ni..everyday tanya.."Doctor datang ke hari ni?" ..and he is really good..atas izin Allah Uwan dah improve banyak.Sebenarnya kena cekalkan hati tengok Uwan buat exercise,kalau di ikutkan memang kesian sebab dia really lemah..she kumpul all her semangat to do it.


Uwan selalu tanya "apa pandangan Doctor? Uwan boleh sihat balik ko? Doctor jawap " Alhamdulillah Uwan..Uwan dah baik dah ni" actually he said jarang jumpa orang berumur 88 tahun yang masih bersemangat macam Uwan.."orang dulu2 " he said..The lighter side - Uwan a bit extreme suka Tuan Doctor sampai  kalau ada cucunya yang available Uwan nak jodoh kan..heee...heeee


Today Uwan happy..saudara dari kampung Kolo Pilah datang melawat..siap berteleconference dengan anak saudaranya yang sakit jugak dan tak dapat datang..menangis dalam telefon lah dua-duanya.


Alhamdulillah..saya penat pun tak apa..Allah memberi peluang lagi kepada saya untuk bersama Uwan dan sang suami pun memberi sokongan pada saya..he..hee siap tak bebaju pasangkan Uwan You Tube Surah Yassin bila petang menjelma..Thank You Dear:)p.s tu port tempat tidur di hujung kaki Uwan..sesiapa yang spent night di rumah di situ lah kita orang bergolek gelantang...sambil tangan sebelah pegang kaki Uwan dan picit2:

Sudah menyucap syukur beratus kali sebagai hamba yang lemah saya terus meminta..doa dari anak kepada Pencipta moga Uwan dapat menikmati saki baki hidupnya dalam keadaan sihat sejahtera seperi sedia kali.Amin.

Before i end my writing i would like to share my "experience" at the Tropicana Medical Centre ICU. Actually cerita about the "dark side" tak lah berani nak beri banyak ulasan but it was my first experience.People always say that Hospital is a "keras" place..but i never bother before, dari kecik i di ajar "hanya Allah Swt yang kita takuti dan kepada Nya kita berlindung"..sebab tu kalau kat asrama dulu bila orang  bercerita pasal makhluk2 halus ni saya tak suka mendengar.

Apa pun saya tahu selain Manusia memang ada mahkluk Allah swt yang lain di bumi ini. ICU di TMC atau di mana pun sangat menakutkan keadaannya..kalau kita tengok movie cerita seram yang kalau gunting jatuh pun berdenting macam tu lah.Dalam ICU tu pulak hanya ada 3 katil yang berisi..termasuk Uwan semuanya tenat penuh dengan wayar seluruh badan.Lift dari ICU ke LG ada dua opening kalau kita silap tekan akan terbuka terus kepada mortuary/rumah mayat....pernah dua kali saya tersasar tengah malam..bila turun ke LG sunyi dan tengok senyap ajer dah terbaca "mortuary".

Tetapi apa pun keadaannya di ICU tu saya sentiasa tabahkan hati..kesian sangat dengan Uwan kat dalam tu..kadang2 pukul 6.00 pagi saya dah masuk menjengok Uwan and staff ICU tu pun walapun really tight there..Alhamdulillah akan buka kan pintu bila saya tekan loceng.Hari 2 dan 3 selepas bedah Uwan sangat okay..kami pun sangat gembira tetapi hari ke 4 bila doctor cabut tube dari mulut dan hidung Uwan..Uwan jadi sangat sakit,she vomitted old blood from the operation,she sesak nafas terribly..it was really hard at that time,her condition was deteriorated..we tak terkata risaunya..seolah Uwan tiada harapan lagi.Uwan nampak banyak doctor berbaju hitam mengellingi katilnya,katanya penuh di kelilinginya membuka drawer etc..saya berdua ajer masa tu dengannya saya kuat kan semangat demi ibu tercinta menyuruhnya membaca Ayat Kursi sekerap yang mungkin..bila di baca Uwan cakap dia nampak 2 orang yang berjubah hitam pergi.Tetapi sangatlah sukar..Uwan sentiasa dan tak henti-henti "diganggu"..malahan bukan Uwan seorang yang begitu,seorang lelaki cina tak jauh dari katil Uwan pun sentiasa restless dan nak mencabut semua wayar seolah-olah mahu lari.Kemudiannya my brother membawa ustaz anak didik Ustaz Haron Din Al Hafiz sebab staff ICU membenarkan kami memainkan ayat Quran,melaungkan azan,tahlil atau berbuat apa sahaja kerana mereka pun tahu keadaan "keras" disitu.Bila ustaz tersebut masuk seluruh bulu roma tengkuknya tegak..dia dapat merasakan dan melihat kehadiran begitu ramai "mahkluk lain" didalam ICU tersebut sehingga penuh di mana-mana.

Tetapi Uwan sangat bagus dalam keadaan tersebut pun dia sentiasa ingat pada Allah swt..sentiasa mengingatkan kami supaya membaca ayat tak berhenti dan sekiranya dia telah kelihatan nazak jangan menangis katanya tapi ajarlah mengucap tanpa henti supaya dia pergi dalam Kalimah Allah.hari ke 5 saya tak boleh menahan lagi..saya pun meminta Doctor keluarkan Uwan dari ICU tetapi doctor terpaksa menunngu hingga stabil sedikit..Alhamdulillah akhirnya Uwan dapat masuk ward biasa..tetapi "gangguan" tersebut tak terus pergi cuma kami dapat membantu Uwan dengan lebih baik...malam my brother Azan di ward,kami membaca ayat sentiasa,...Alhamdulillah hari ke 7 Uwan dapat "lepas" dari "gangguan" tersebut.

Bila di tanya kepada Ustaz..kata mereka biasalah perkara tersebut sebab di hospital especially ICU banyak orang tenat dan lemah dan syaitan telah berjanji untuk sentiasa menyesatkan anak cucu Adam..di tambah dengan tempat yang sentiasa ada darah,orang meninggal,,anggota2 yang di potong..kotor etc memang menjadi tempat "keras'.

Itu lah pengalaman pertama saya sangatlah menyeramkan..bila hanya berdua dengan Uwan di ICU yang sunyi,gelap tetapi saya kuatkan semangat sehingga bernafas pun ketika itu menyebut Allah Swt..sebab saya tak boleh lemah,saya kena kuat demi Uwan,demi anak2..kepada Allah Swt saya berserah..tak pernah lupa pesan Uwan dulu2..tiada yang lebih berkuasa,tiada yang lebih kuat selain Allah...dan saya berpegang pada ajaran abang saya pada masa tu..kekuatan  membaca"Aku Berlindung Dengan Allah dari syaitan yang direjam!"..Allahuakbar....Alhamdulillah dengan perlindungan Allah Yang Maha Besar.

Salam dan Selamat Malam.Terima Kasih daun Keladi,kalau sudi sedekah kan lah doa lagi..moga Uwan dapat berjalan tegak seperti dulu:)

22 comments:

mami charice said...

Happy that uwan's getting better and better.
Hope she will get well soon and boleh g jalan2 with tiamia at the park very soon :)
God bless uwan and the family..
Semoga semua dipermudahkan for your family

koben said...

Semoga uwan cepat sembuh.

daydeck86 said...

alhamdulillah mendengar berita yang uwan dah beransur baik.
semoga uwan terus sihat walaupun uwan tak dapat berjalan tegak seperti dulu sekurang2nya uwan ada perubahan kepada yang +tive kak

Anonymous said...

Alhamdulillah. Hikmahnya ujian, merapatkan hubungan keluarga dan berusaha bersama2 memberi yg terbaik kepada uwan. nikmat yg besar buat uwan melihat anak2 dan cucu2 memberi kan perhatian, kasih sayang, sokongan padu. InsyaAllah kami doakan uwan sihat dan kuat seperti dulu, boleh jalan2 dengan tia mia.
dan Alhamdulillah, terimakaseh uwan balas dengan doa buat kami pula. tentu doa uwan lebeh berharga, dengan keberkatan usia uwan dan keluarga uwan.
boleh lah uwan ramai cucu, rekomen buat doktor fisio :)
azu, the experience and lessons u and family went thru are great lessons for us too. may Allah bless u for sharing with us and we too share your joy of seeing uwan recovering well. i know, u r incredibly strong and even before this u have always been tireless. what more in taking care of ur mum, the pleasure will outweigh the fatigue. May u stay strong and healthy in this trying times.

annhuzi :)

Polish Twins said...

Love girls , beautiful blog and fotos ; ))

sitiebby said...

Syukur kak, dgr uwan dah mkin sembuh. tiap tulisan kak zue, buat saya sntiasa beringat yg ibu sy msih di kmpung, mguruskan adik yg bsekolah tnp arwah ayah.
moga uwan makin sembuh dan sihat sperti dulu ye.
kuatkan semangat ye kak zue.

shamsuhada said...

alhamdulillah...syukur uwan makin sihat..terimakasih utk uwan kerana doakan yg terbaik utk kami juga... semoga kita sama2 mendpt pengajaran drpd apa yg Dia turunkan.. Sesungguhnya setiap yg berlaku ada hikmah disebaliknya...

potpetmama said...

Zu;tumpang happy dgn perkembangan Uwan dan pray that Uwan cepat pulih seperti sediakala..u too take care Zu!

Anonymous said...

seram jugak zu bila baca cerita you pasal makhluk lain di ICU room tu...tapi apa pun, alhamdulillah your mum kuat semangat dan sentiasa dilindungi Allah, alhamdulillah...

Yatie

Anonymous said...

Salam Akak, sekadar berkongsi. :)

Semoga ayahanda bonda kita termasuk dalam perkhabaran al Rasul صلى الله عليه وسلم apabila ditanya,
'Siapakah manusia terbaik? Baginda menjawab: من طال عمره وحسن عمله Maksudnya;
'Orang yang panjang umurnya dan baik pula amal buatnya.' Riwayat Ahmad dan Tirmizi: hasan sahih. Sentiasalah berdoa untuk kebahagiaan ayahanda bonda.

May Allah bless Uwan and your family.

p/s:Miss Tia and Mia. :)
-Silent Reader-

ibuamsyar said...

Salam,

Alhamdulillah..moga Allah mempermudahkan segala urusan mamatiamia sekeluarga..rindu nak tengok keletah si kembar tue..
tq

Normah kd said...

Baca Semalam b4 tidur sampai tak berapa lelap tidur sebab penakutla kita ni tak berapa nak berani.anyway moga moga uwan cepat sihat macam selalu Amin

susumanis said...

syukur alhamdulillah..semoga semuanya kembali normal penuh ceria dan tawa untuk mamatiamia sekeluarga..the other world mmg wujud alhamdulillah kalau hijab kita tak dibuka untuk nampak mereka, kalau ya mohon perlindungan dari Allah swt keran Allah yang berkuasa, makhluk lain tiada kuasa...

Fatimah said...

Uwan ada blajar Usuluddiin, no wonder, umurnya dh lanjut, uwan masih sihat fizikal & mental...Alhamdulillah, awal agama mengenal Allah, kenal diri baru kenal Allah, kenal kebesaran Allah melalui sifat 20... Syukur!!!!

Anonymous said...

as'salamualaikum adik zu - terharu setiap kali baca catatan mula dari uwan jatuh sakit hingga uwan kini beransur pulih, masya Allah. hampir menitik air mata mengenangkan hari-hari yang zu lalui. zu yang kuat, tabah dan tenang, subhana Allah.. dan alhamdulillah uwan bertambah sehat sekarang. semuga segala pengorbanan zu dan keluarga dirahmati oleh Allah SWT di dunia dan akhirat, ameen.. peluk cium buat uwan :) take care dear sister in deen!

Anonymous said...

Assalam ...
Semoga Uwan cepat sembuh...setiap ujian yg dtg mesti ada hikmahnya...

- Silent Reader -
Bangsar

sw33T MOm... said...

bersabarlah sis..
Yakinlah bahawa ALLAH sentiasa ada bersama..
bila ditimpa ujian begini seluruh ahli keluarga kembali berhimpun n menyayangi..

take care!!

cacah said...

salam kak zu dan family...
semoga uwan kembali sihat walafiat... :)

cacah said...
This comment has been removed by the author.
melinda said...

Salam,
Glad to hear the great news. Keep on writing as it is really inspiring. Mmg kuat dan tabah Kak Zue jaga Uwan masa2 kritikal tu. Doa saya semoga Uwan & your family diberi kesihatan dan dibawah lindunganNya selalu.InsyaAllah

Anisah

nyza said...

salam kak zu,
keep strong sis! may allah bless you, uwan and family..

Filla said...

Alhamdulilah, semoga uwan terus semakin sihat.. dan semakin kuat bersemangat untuk meneruskan hari-hari bersama orang-orang tersayang..