Tuesday, November 20, 2012

Hoh Leee Dayyyy come to me;)

Salam:)

Hope everybody is doing great;) Myselft so busyyyyy:):) Somehow there's many things that need deeper thought and attention this week and it drains my energy . I had to think deep, give feedback,structure and manage things at the same time, not easy i tell you,baking red velvet and carrot cake at the same time is much easier i think:);) Sometimes there's a thing dangling and shining infront of you , it looks good, it looks perfect but you still feel reluctant to accept:) Why? then you  always have to go back to the most important;doa and seek guidance from Allah Swt, finally you will understand and you can move on:) That's how things work in the office..kalau kat rumah senang pulak kita nak bega2 kan benda ye;) Now more or less dah settle and i look forward nak cuti2 and duduk2 kat rumah...Si Heni kan telah dengan gumbiranya memakai jacket berbunga pink rose balik ke Jakarta hari ni dengan bag penuh barang2 hantaran utk anak tersayang;) segala macam benda lah bawak dari sini utk majlis nak kahwin anak dia,saya belikan cushion katil,pinggan2 sos hadiah buat bakal menantu dan jugak beratus bijik bahulu.

Before that nak ucap CONGRATULATION to  5As UPSR achievers in our family:) My two cucu sedaralah..dah tua you..pada yang bertanya ' how old are you?".. I dah tua..dah ada cucu tak sepadan dengan you all yang muda remaja ni semua..you baca blog orang tua ni.. he he he;):) Ada a few menghantar email to me and asked me to call them kakak..ishhh..tengok2 kita serupaaa:):)I memang tak pernah tanya umur orang, like my lunch buddies here i never ask them berapa umur dia orang..we just enjoy each other's companies,we laugh,we talk about life, we respect each other and forget about unimportant things..until oneday they told me " azu we nak pencen tak lama lagi dah..you tinggal lah kerja berpuluh tahun lagi sini!" ishhh i rasa panic kejap..ishh iya ker?


Congrats Yasarah Helmy! Daddy's girl-Daddy dulu pun 5As tapi masa tu Penilaian Darjah Lima.


Congrats Nurul Aqilah ( The one in grey),her father is my nephew and jarak umur we all setahun ajer;);)

Saya terharu dengan few emails yang memberitahu saya bahwa mereka tengah memperbaiki hubungan kekeluargaan terutamanya dengan ibu bapa;):)Bukan lah saya bagus..masih banyak sangat yang kurang..cuma tujuan berkongsi supaya dapat menyebarkan semangat dan kasih sayang;):)Some asked me..macam mana jaga ibu yang tua? jawabnya macam mana dia jaga kita dulu dan macam mana kita jaga anak2 kita sekarang lah..bukan kerana terpaksa,buka kerana masa dah sampai,kerana kasih kerana sayang..In shaa Allah...tak susahlah jadinya.Cuma jangan lah cepat muak,cepat penat..memang ada benda2 extra yang kita perlu buat..macam saya kalau hari Sabtu sebelum hantar Tia Mia ke piano class,saya kena masak dulu,dah masak hidang dan panggil uwan makan.heni ada pun saya takut dia alpa,lagi pun tak kan sensitiviti dia sama dengan kita .Ishh apa ada bawah tudung saji oren dari Melaka ni?

 Senang ajer nak bagi Uwan makan..masak gulai kegemaran dia :)

Ada tambah satu sayur lagi cukup lah..uwan tak pandai makan banyak2 sangat lauk.



Uwan dah duduk makan,dah sendukkan nasi semua baru saya tinggalkan rumah untuk hantar budak2 ke piano class,nanti tak lah rasa bersalah kalau nak lunch kat luar pun sebab tahu Uwan dah makan dengan kenyang di rumah.

Senduk nasi dan kopekkan petai jugak:) Ingin saya berkongsi pengalaman, bila kita tua umur dah menginjak 89 banyak benda yang kita lupa,walaupun bukan nyanyuk tapi kadang2 ulam ada depan mata pun kita tak kupas dan ambik,sedangkan kita suka.Kuah pun kita lupa nak bubuh..itu memang tak dapat di elakkan.macam Uwan kalau saya makan depan dia,dia cakap nasi tu dia takkan habis,terlalu banyak,tapi bila saya bubuh kuah dan sorongkan nasi dan lawan2 borak..tak sedar habis pun sepinggan. Bila kita dah tua selain kasih sayang makanan jugak sangat utama,macam yang saya cakap dulu berbalik pada azali..bila kita baby kita hanya perlu kasih sayang dan food..nampak ibu balik melonjak kita gembira sebab dah boleh peluk dan kalau dia bawak gula2 atau buah lagi lah kita suka,kita tinggalkan mainan dan terus berlari.Begitu lah jugak bila kita dah lanjut usia,dan biasanya  bila dah tua kita tak suka lagi makanan luar ..kalau ada anak2 yang boleh memasak makanan kegemaran kita maka berseleralah kita makan.Kalau kita ada anak2 perempuan elok lah latih mereka masak,ilmu sangat berguna di masa depan dan boleh menguatkan kasih sayang.Tua sangat cepat mengejar kita..dulu kita pun kan bayi,sekarang dah ada anak,anak dah besar pulak tu,dah sekolah..dah ada yang masuk universiti,dah nak menantu..kita rasakah begitu lama kita menunggu saat ini? Tidak kan..serasa baru semalam melahirkan anak,dan serasa baru semalam berkahwin atau serasa baru semalam di sekolah rendah..begitu lah jugak tua..kalau sempat tup tup satu hari kita bangun kulit telah berkedut seribu..jadi jangan lah kita 'zalim' kepada bayangan 'kita sendiri itu" ...sebab seperti mati,tua itu pasti datang.


Habis sessi membebel saya.:) Where did we go last Sunday? Ahaaa we went to IKEA..nak beli satu benda ajer for kitchen but the papa berkobar2 pulak memberi idea..he said " Mamaaaa come, i think this cabinet is just right to store all your baking things!" Wahhh papa..you good lah..i loike..so mengangkut lah satu..mana nak letaknyer kat kitchen sekangkang kucing tu tak lah tau lagi:)

Petang Ahad,while i masak Uwan dan Tia makan kerang kat dapur...si adik tak berapa suka.Saya sangat suka kalau masak kat belakang ada orang kat dapur makan2 or buat activity..dah tu on kan radio..saya rasa nyaman..kalau boleh saya nak paksa jugak si papa buat kerja dia kat study room next to the kitchen..seronok;)



That was our weekend..he he lambatnyer cerita..dah nak masuk weekend lagi satu ni:):)

View hari minggu kami yang priceless:);) Many2 pink hearts flying around:)


Esok mama cuti kita nak buat apa Bejah? ( Nama manja si Tia Khadeja:):))

Auwww somebody has a new pillow from Ikea;):)

Salam warga pangkin dan everybody:) Soalan2 saya jawab kemudian ya..ta ta taaaaaa:):) Thanks pada Anon2 yang meninggalkan nama;) I like it:)


...........................


29 comments:

Unknown said...

rindu nak tengok akak update ! yeay finally ada gambar baru tia & mia :) thank you :) happy holiday

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...



finally...update jugak kak zue...


suke tgk potai berlingakaran di pinggan uwan..senang uwan nak makan petai yang dah dikopekkan..


a new pillow from ikea.. i bought the pillow too last 3 weeks..designnye cantekkk kan...


happy holiday kak zue, tia mia and uwan....

♥MAMASYAZA♥ said...

betul tu, sronok tgk cara azu jaga uwan. penuh dengan kesempurnaan. syukur alhamdullillah

cik tudung senget said...

terima kasih kak zu.selalu bagi nasihat dgn kata2 yg manis.semanis orangnya.supaya saya diberi kekuatan menjaga ibu bapa saya kalau tak boleh lebih baik at least sebaik kak zu

Eey said...

Salam...
Betulkan Sis, kejap je masa berlalu. Tau2 dah ada 2 anak, hehehee. Byk benda yg kita miss sebenarnya dalam tak sedar tu.
;p

Yours truly said...

assalam zu..salam perkenalan dari akak. dah lama follow sebenarnya.. suka tengok/baca blog ni..keep writing ye..

ada the baker said...
This comment has been removed by the author.
ada the baker said...

salam kak zue. just now baru jer request husben ketam masak gulai lomak cili padi. husben masak sedappp... ehehehe siput sedut pun teringin juga. have a good day kak zue.

Ina Hashim said...

Salam Zue,

Sedapnya tgk pinggan Uwan dengan ulam petai beratur kat depan tu...nmpk menyelerakan sungguh... :D

ida said...

Salam Azu,
Dah few day bukak2 asik tajuk kerang vs potato, haaaa ni baru dapat new entry hehehe puas hati..
pinggan uwan menarik, bersusun petai yer Azu..
I guess kita hampir sebaya kot hehehe, susah jugak nak meneka umur orang..

Kniedaz said...

Salam Sis,
Terima kasih atas peringatan. Betul juga kan..kadang2 kita alpa dengan kerja sampai lupa ibu dan ayah yang menginjak usia tua. Sekarang mak saya tinggal dengan saya...banyak benda yang dia tolong buat..rasa kasihan pula tapi bila kita kata duduk je la mak, dia tak betah sebab dia dah biasa buat kerja rumah di kampung. Thanks for reminding me about my responsibilities sis!

jie said...

it is so true bila akak cakap, kasih sayang and food adalah benda penting waktu kita kecik dan nanti bila kita dah tua.

terbayang-bayang anak saya lari peluk saya bila saya ambil dia balik dari nursery. lepas tu sekarang dah pandai nak minta food tiap kali kami balik kerja. nak buah nak donut la. so sweet.

haha you are the second person yang sebut ayat 'bega'. sebelum ni saya dengar dari suami dan PIL je ayat 'bega' nih

Anonymous said...

salam zu, lovely post as usual, it's always a pleasure to read. i don't think i've eaten ketam since i lived here, once maybe, a crab sandwich, your awesome gulai ketam brings back memories...and your love and care towards your mom...it's admirable beyond words, i wonder sometimes if i can be like that too...

HimAwaRi said...

Hai kak, slalu jd silent reader jek. Seriously i suka tgk how u treat ur mother n uwan pun is such a great granny too ^_^ anyway salam perkenalan n happy holiday to u~~~

Anonymous said...

hehehe...saya mmg rasa serba salah lepas tanya umur akk haritu...sbb saya tau ada sstgh org tak suka kita tanya. Sorry ye... (terlebih sudaaaah...)

Tapi bukan apa,senang bila tau pangkat apa nak panggil,baru lebih mesra dan lebih hormat(bukan pangkat sarjan atau koperal tu tau)
Biasa lah...ada org muda tapi suka di panggil kakak, ada org dah berusia tapi tak suka...


Sorry again ye kak...peace...hihihi

ilya&fahmy said...

Adoii! Terliurnya tengok gulai ketam tuhhh. Hehe.

Anonymous said...

Salam kak. U really tell swEet stories. Habis sy geledah ur archive. Suka rumah akak n rumah uwan di kg. Sgt peace n lovely.

Love to try ur butter cake too.. entry apa yg ada recipe butter cake tu?

Xreti nak beza tia mia.. ape physical difference diorang ye? Nak twin jugakkkk.. :-)

The Singing Pilot said...

Akakkkkkkkkkkk buat saye tacing la pasal uwan. Mama sy pun dh makin brumor n her health is my biggest concern. Rasa diri ni xcukup berbakti malah byk menyusahkan je. Ya Allah

Rozz Hazidi said...

Salam mamatiamia..

Seronok dan terasa amat nyaman duduk di pangkin umah u nie.....kasih-sayang memenuhi semua ruang.

Bertuah uwan mempunyai anak seperti u, semua keperluan dijaga dengan kesempurnaan. Akak tak pernah menjaga orang tua akak sebab mereka tinggal berdua di kampung (mereka tak mahu tinggal bersama anak-anak) Seronok tengok u melayan uwan...kalau lah boleh akak melayan orang tua akak begitu....alangkah bahagianya

Take care ye..

Anonymous said...

suka tengok uwan makan, nampak yummy. pls sampaikan salam. i love to see how u treat ur mom.. uwan pun nampak happy. Alhamdulillah :-)
-niza noordin-

Anis Rafie said...

Kak Zu!! I just love you and your blog!! Enuff said.. Bye :))

shamsuhada said...

azu...selamat berhoh leee dayyyy dan bermake over kitchen...jgn lupe tunjuk gambar nanti ya..tak sabar nak tgk... eh azu, heni tak jemput u ke majlis kawin anak dia ke?..

Hanis Azla said...

slmt bercuti ya.. seronok sgt tgk k.zu layan emak dan anak2.. jadi contoh yang baik utk saya.. k.zu, tudung saji kita samalah.. tp saya beli kat kulai..

lovely said...

Lovely mmg suka sangat dengar nasihat yg d'berikan oleh mama, pasal penjagaan org tua nie.
lovely harap sangat. lovely juga akan ikut jejak langkah mama.
nak sangat jg mak love bila dia dah tua nanti.
sbb bg lovely,lovely tak dapat nak bahagiakan dia dgn wang ringgit.(walaupun dia tak pernah minta)
jd,lovely harap sangat suatu hari nanti lovely dpt bahagiakan dia dgn kasih sayang yg ada dlm diri lovely.mudah2. Amin..


shafa said...

bestnyer...mcm bahagia jer akak n family...
i'm trying my very best to be like you...
teruskan menulis yer...semoga dgn tulisan akak nih dpt menjadi perangsang untuk org lain berbuat baik pd kedua ibu bapa...

kasihredha said...

Bosar bonar potai yg uwan makan tu..sodap nampak uwan makan...tambah bila ada yg teman berborak Kat sebelah dan tolong kupas potai.

Anonymous said...

alhamdulillah..uwan nampak sihat n selero makan nasi gulai kotam gan potai, nak sikit uwan...hihi..salam syg to tiamia, auntie susu maanis

annhuzi said...

taman azu yang full of hearts! nyaman uwan berbuai lihat tia mia beriang ria.
untung tia mia dapat lihat sendiri mama jaga uwan. begitu jugalah mereka akan jaga mama insyaAllah. tapi nanti berebut pulak :D
kawan tia mia sini, siang2 dah book nak jaga maknya. agaknya anak bongsu selalu over manja and over close dengan mum.

minn said...

Assalamualaikum K.Zu..i'm one of ur silent readers..selalu baca je n tgk ur house deco, ur twins n uwan..such a lovely family u have, alhamdulillah :)gambar kat laman rumah tu, is it the front part or at the back? tak park kereta kat dalam ek K.Zu? hahaha sorry, i asked the most random question..hehe